WE 1
BUSINESS EXCELLENCE | 2:2017 »Vi har de senaste å
ren jobbat stenhårt med att ta reda på vad som är möjligt att göra och hur snabbt vi kan komma till skott«, säger Petra Sundström, Husqvarnas innovationsdirektör. Husqvarnas stora nummer inom området är ett Smart-garden-system, där sensorer mäter fuktighetsnivåerna i jorden. Information om solljus och väderprognoser gör att maskinerna själva avgör när och hur bevattningen sker. Sensorer kan också känna av och föreslå trädgårdens mest optimala platser för plantering av vissa blommor. Ny konkurrenssituation Enligt Petra Sundström är trenden idag mycket tydlig: Världen kopplar upp. De stora aktörerna presenterar löpande digitala lösningar och tjänster som ligger helt utanför deras normala produktpark. Exempelvis Scania som var tidigt ute med uppkopplade lastbilar eller Nest med sin smarta termostat. Och det är övergången från bensindrivna till batteridrivna produkter, som har skapat helt nya förutsättningar och därmed en helt ny konkurrenssituation. De digitala lösningarna har också förändrat kraven från konsumenterna. Lanseringen av Husqvarnas Smart-garden-koncept gör att hushållen i allt högre grad nu förväntar sig att via till exempel en app övervaka sina trädgårdsbestyr. Men konkurrensen från marknaden för batterioperatörer blir allt hårdare och det gäller att, inte bara, hänga med i utvecklingen utan att ta täten. Husqvarnas ambitioner går det inte att ta miste på. »Vi vill bli absolut bäst på att presentera lösningar, där en stor mängd produkter pratar med varandra. Vi ska inte stänga ute andra varumärken, det kommer vi att förlora på, men vi ska skapa mervärden för de som använder Husqvarnas produkter«, säger Petra Sundström. Mer än design och teknik Petra Sundström är i grunden dataingenjör och forskare. Hon rekryterades till Husqvarna 2014 för att ansvara för den digitala strategin och satsningen på IoT. Hon leder idag Husqvarnas Connectivity hub och huvuduppdraget är att svara på varför man ska satsa på detta och vad det kan komma att kosta. »Det handlar mycket om att samla marknad, sälj, design och teknik för att hitta tydliga samarbetsvägar. Vi jobbar också på att ytterligare förstärka vår supportorganisation. Vi måste kunna ge bra tips och råd utifrån de data som samlas in, men inte tro oss veta bättre än kunden om vad hon eller han behöver. Vi behöver till exempel jobba med professionella trädgårdsmästare, som kan översätta data till konkreta råd«, säger Petra Sundström. IoT är idag så mycket mer än att utveckla appar. En utmaning är till exempel att utveckla realtidslösningar. »Vi kommer inte att vara ensamma om produktutveckling i trädgården. Vi måste vara vassare än våra konkurrenter och bli bättre på att hantera data i realtid. Hittills har vi kunnat bearbeta information som kommer till oss efter arbetsdagens slut. Men genom att jobba med bluetoothlösningar i våra batterier kan vi bearbeta data löpande.« Uppkopplad redskapsbod Just nu jobbar Husqvarna med ett försök på köpcentret Bromma Blocks i Stockholm. Projektet går under namnet Husqvarna Battery Box och innebär att man kan leasa professionella trädgårdsredskap från en uppkopplad redskapsbod. Man bokar till exempel en motorsåg över helgen. Hämtar ut den i en box på fredag och lämnar igen den i samma box på söndag. Bokar, öppnar och stänger gör man med hjälp av en app i sin mobil. I appen finns också användarmanual och en massa annan praktisk information. »Husqvarna Battery Box är ett pilotprojekt, som gör det möjligt för många att dela på batteridrivna utomhusprodukter som exempelvis motorsåg, häcksax, trimmer eller lövblås. Det här är ett bra exempel på hur vi försöker kombinera innovation och hållbarhet«, säger Petra Sundström. Det är också ett exempel på något som verkligen ligger i tiden, nämligen delningsekonomi. Det vill säga att i allt högre grad dela produkter som man bara behöver ibland. Försöket pågår mellan maj och oktober i år och är ett samarbete med Telenor Connexion, HiQ, Flex, Zuora och Bromma Blocks. »Vi ska inte stänga ute andra varumärken. Vi är och kommer att vara beroende av samarbeten och det här försöket visar hur vi gemensamt med andra kan utveckla lösningar som alla vinner på«, säger Petra Sundström. Kompatibla hemsystem Petra betonar att utvecklingen mot fler uppkopplade produkter är beroende av telekomoperatörernas utveckling av nya nät. Husqvarna följer därför noggrant utvecklingen. »Vi måste vara kompatibla med de olika standarder som växer fram. Kunderna kommer att kräva att olika system fungerar ihop, att ha hemsystem som styr en rad olika produkter. Det är framtiden!«