WE 1
2:2017 | KRÖNIKA EN CHEFSENTREPRENÖR Därför behöv
er alla företag »Verklig transformativ tillväxt kan inte äga rum i ett företag med gamla organisationsstrukturer, som främst fokuserar på excellens i genomförande och inkrementell tillväxt. Därför behövs en chefsentreprenör tillsatt av styrelsen och med lika stor makt som VD i bolaget och med ett eget ›dream team‹ under sig«, skriver Alexander Osterwalder i denna krönika. Varje stort företag, som inte bemöter den nya ekonomiska verkligheten med kontinuerlig innovation och disruptiva affärsmodeller, riskerar att hamna på efterkälken. Tillväxt kommer framöver att uppstå ur helt nya värdeerbjudanden och nya affärsmodeller. Det handlar om ett radikalt – men viktigt – skifte. Framtidens företag måste gå utanför traditionell FoU, teknik och produktinnovation för att fokusera på nya värdeerbjudanden och nya affärsmodeller. De måste skapa en helt ny organisationsstruktur, där forskning och tillväxt kan trivas och utvecklas. Insatserna måste ledas av en chefsentreprenör. Han eller hon ska ha samma befogenhet som den verkställande direktören när det gäller att fokusera på företagets framtid. Denna person ska i sin tur hantera ett team av entreprenörer under sig, liksom en innovationsportfölj, och personen ifråga är ansvarig för företagets innovationskultur. De flesta organisationer är idag angelägna om att skapa ny tillväxt, men de har ännu inte gjort skillnad mellan inkrementell effektivitetsinnovation, som stödjer den nuvarande affärsverksamheten, och transformativ innovation, som utforskar nya horisonter och skapar potentiellt disruptiva affärsmodeller. Kostnadssänkande aktiviteter och omarbetning av affärsprocesser kan göra företaget effektivt, men att isolerat fokusera på denna typ av innovation kommer inte att vara tillräckligt för företagets överlevnad. 46 Varför behövs en Chefsentreprenör med makt? De bästa cheferna är duktiga på att driva och utveckla ett företag inom en känd och given affärsmodell. Vad de dock inte gör tillräckligt bra är innovation. Cheferna blir ofta framgångsrika tack vare den etablerade affärsmodellen och de är pressade att leverera kortsiktiga resultat för verksamheten. Många chefer saknar också förståelse för vad som krävs för tillväxt» Företag, som drivs av entreprenörer, har ofta lättare att återuppfinna sig själva.« ALEXANDER OSTERWALDER, SCHWEIZISK AFFÄRSTEORETIKER, FÖRFATTARE OCH KONSULT innovation, och detta leder till att den etablerade organisationen gärna betraktar sådant som särskiljer sig, som skadligt för den befintliga affärsmodellen. Det finns också mycket få chefer, som kan hantera uppgiften att ha två helt olika roller, som kräver helt olika kompetenser och organisationsstrukturer. Du måste vara schizofren för att hantera och lyckas med att hantera din nuvarande verksamhet, samtidigt som du uppfinner framtiden för ditt företag. Så om VD:n inte är någon som kan uppfinna, vem ska då göra det? Det är ingen överraskning att företag, som drivs av entreprenörer, ofta har lättare för att återuppfinna sig själva. Därför tror jag att en ny roll, som jag kallar för chefsentreprenör (Chief Entrepreneur - CE), behövs i 2000-talets företag. CE:s huvuduppgift är att uppfinna företagets framtid, medan VD driver den befintliga verksamheten (och finansierar CE:s letande efter framtiden). Det här är inte en roll för chefsingenjörer (CTO), det är inte heller en roll för FoU-chefen eller innovationschefen (CIO), som alla rapporterar till VD. CE:n har en verkställande roll vid sidan av VD med ett tydligt ledarskap, som ett skydd för transformativ innovation inom företaget. Tillsammans med VD rapporterar de båda till styrelsens ordförande som jämställda medarbetare. En av dem fokuserar på exploatering, den andra på prospektering. Men vad gör en CE egentligen? Chefsentreprenören ansvarar för att hantera en portfölj av innovationer och entreprenörer, som alla experimenterar med nya affärsmodeller och värdeerbjudanden. CE:n är en person, som har en passion för att ta beräknade risker för att uppnå följande: • Bygga framtiden för företaget. CE ansvarar för att utveckla nya affärsmodeller och värdeerbjudanden för bolagets framtida tillväxt.