WE 1
2:2017 | DIGITAL HÅLLBARHET Data är en ny valuta
Den smarta industrin är en dataflödesdriven industri, där dataströmmarna symboliskt blir lika betydelsefulla som de fysiska varuflödena. Det nominella värdet på data förväntas öka i takt med de växande dataflödena. De ekonomiska effekterna bedöms bli betydande. »Nya tekniska förutsättningar uppstår när cybervärlden möter den fysiska världen i det som kallas cyberfysiska system. Ökade dataflöden borde därför vara i strategiskt fokus för alla företagsledningar. Att betrakta data likvärdigt med andra resurser blir allt mer viktigt för företag med ambitioner att finnas i frontlinjen«, säger Örjan Larsson. I takt med att betydelsen av data ökar inom industrin ställs även krav på de ekonomiska beräkningsmetoderna. »Data är en ny valuta, som skapar nya värden. Idag används fortfarande konventionella kalkylmetoder för fysiska produkter när vi ska värdera data. Det gör att dessa immateriella tillgångar inte alltid får sina rätta värden i företagens balansräkningar. Vi saknar helt enkelt nya instrument för detta, som är accepterade i allmän redovisnings- och revisionspraxis«, säger Örjan Larsson. Nya datacentriska affärsmodeller Kopierbarhet och korta livscykler har gjort dagens produkter och tjänster allt mer lika. För att skydda marginalerna måste företagen därför bli skickligare än andra på att transformera affärsmodellerna och ändra förutsättningarna på marknaderna. »Ytterst kokar det snabbt ned till att utveckla nya affärsmodeller bättre än vad andra kan och vågar göra idag. Detta börjar nu också ske inom svensk industri, där vi ser allt fler tydliga exempel på detta. Det handlar om nya och unika affärsmodeller, som tar fasta på användning snarare än på att äga och dessutom är svåra att kopiera. De ligger i linje med marknadstrenderna och de utgör plattformar för en framtida tillväxt.«, säger Örjan Larsson. Istället för att först slå fast en affärsstrategi för att sedan bygga applikationer och leta efter data som stödjer den, behöver företagen redan från början bra strategier » Alla kan idag bli ledande inom sin smala nisch, som mikrospecialister på en makromarknad. Fenomenet kallas hyperspecialisering.« ÖRJAN LARSSON, SENIOR RÅDGIVARE OCH ANALYTIKER PÅ FORSKNINGSINSTITUTET BLUE INSTITUTE 6