Omtanke 1
INTERVJUN Lågaffektivt bemötande – en metod för h
antering av problemskapande beteende Vanligtvis definieras problemskapande beteende utifrån själva beteendet. Därför har de flesta metoder kring detta fokus på att ändra beteendet. Psykologen Bo Hejlskov har ett annat synsätt. Han utgår ifrån att uppförandet inte kommer från personen själv, utan alltid uppstår i samspel mellan personen och dess omgivning. Omtanke har pratat med Bo Hejlskov om lågaffektivt bemötande – en framgångsrik metod för att hantera problemskapande beteenden. TEXT: ÅSA LARSSON Ett oönskat beteende uppstår inte i vakuum. Det uppstår i själva verket för att personalen eller föräldrarna har ett problem, inte den som i våra ögon beter sig fel. Dennes handlingar inträder ju för att han eller hon inte får göra som den vill eftersom personalen tycker att den ska bete sig på något annat sätt. Alltså blir slutsatsen att problemet egentligen ligger hos personalen. För att göra det begripligt pratar Bo Hejlskov om detta som konflikter. Antag att vårdtagaren på ett demensboende plötsligt får för sig att denne ska ta på sig sin jacka och gå därifrån. För personalen uppstår då ett problem och de säger att personen ska stanna. Då är problemet för personalen löst, men för personen som vill gå är det inte löst – tvärt om – den upplever att den blir inlåst och kan reagera genom att fara ut på något sätt. – Att i det läget visa aggressivitet och till exempel börja slå mot personalen är ett sätt att visa att ”du ska inte komma nära mig”. – Lösningen blir att vi måste förhålla oss till den andres problem i stället för till våra egna. Metodmässigt innebär det att vi måste backa i situationen. Ett lågaffektivt bemötande handlar om att hitta lösningar som fungerar för båda, så att båda parter blir nöjda, säger Bo Hejlskov. I fallet med personen som vill lämna sitt demensboende kan den bästa möjligheten vara att gå denne till mötes och följa med. Sannolikt glömmer han eller hon ganska snart vart den är på väg och då är det bara att vända tillbaka igen. Så är problemet löst på ett sätt där båda parter blir tillfreds. – Det är viktigt att förstå att det inte handlar om att man ska ge sig. När vi ger oss rör det sig om att vi är inne i en situation som vi inte kan hantera. Vi får bara ge oss i situationer där det fungerar, inte för att vi är mesiga, då blir det en osäker situation för den man jobbar med. Det ska vara planerat och man ska vara tydlig, till exempel säga ”Då gör vi så här i stället”. Och det måste vara en proaktiv lösning, Hantera, utvärdera och förändra I den senaste boken skriver Bo Hejlskov om hur man kan arbeta vidare med problemskapande beteende, så att det inte uppstår igen. Verktygen är uppdelade i tre verktygslådor: hantera, utvärdera och förändra. Boken är skriven för dig som möter barn och vuxna med särskilda behov: i särskilda boenden, daglig verksamhet, assistans, särskola, skola eller hemma. www.nok.se www.ssil.se | 11