Omtanke 1
»Då, liksom nu reduceras våra liv till en diskuss
ion om kronor och ören« Det är tydligt att utredningen havererat. Istället för att följa de nya direktiven och adressera de utmaningar vi påpekat, har man fortsatt på inslagen linje. Det kan inte ha gått någon förbi att dagens rättstillämpning av LSS inte är förenlig med lagens intentioner. Centrala principer i lagen, som rätten till självbestämmande och möjligheten att leva som andra, efterlevs inte. UTREDNINGEN RUNDAR DEN faktiska problematiken och ignorerar helt enkelt de domar som så kapitalt påverkat bedömningen av rätten till personlig assistans, men också av de övriga nio insatserna i LSS. Därmed vänder man också ryggen till FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, som Sverige undertecknat och enligt vilken givna rättigheter aldrig får begränsas. Efter samtliga partiers vallöften om att upprätta intentionerna föräldrar. Dessutom förlorar föräldrarna möjligheten att avgöra vem som tar hand om deras barn. Risken är uppenbar att barn inte längre kan växa upp hemma i sin familj. • att endast praktiska hjälpbehov ska berättiga till personlig assistans. Behov på grund av psykiska funktionsnedsättningar ska inte längre ge rätt till stöd med självbestämmande. Konsekvensen skulle bli att många personer med psykiska funktionsnedsättningar inte längre kan leva som andra. • att insatsen ledsagarservice försvinner för att istället omfattas av den nya insatsen Personlig service och boendestöd. Något som kommer att innebära inskränkt frihet för många personer med synnedsättning. För oss enskilda, anhöriga och familjer som lever med funktionsnedsättning innebär förslagen genomgripande försäm ringar av våra liv. För staten innebär förändringarna en besparing på en halv miljard i en utgiftsbudget på över 970 miljarder. På samhällsnivå menar utredningen att det handlar om ett nollsumme spel, då besparingen kommer att överföras till kommunerna för ökade kostnader. Vi menar att de uppsplittrade insatserna som ska ersätta personlig assistans snarare kommer att skapa betydande merkostnader för samhället, där kommunerna och landstingen kommer att få en betydligt större kostnadsökning än vad utredningen förespeglar. med LSS känner vi oss trygga med att ingen politiker kommer att vilja ta i utredningsförslagen med tång. Men utan några förändringar av lagen är vi djupt oroade för att den rådande rättstillämpningen kommer att cementeras. I så fall kommer bärande funktionshinderspolitiska ambitioner att gå om intet. Vi ser därför ett stort behov av att stärka de viktiga principerna i LSS genom att förtydliga lagen. Det måste bli den första uppgiften för en ny regering. Elisabeth Wallenius, ordf. Funktionsrätt Sverige Maria Lundqvist-Brömster, ord. Hjärnkraft Harald Strand, ordf. FUB Veronica Magnusson Hallberg, ordf. Svenska Downföreningen Kerstin Hübinette, Svenska OCD-förbundet Ulla Adolfsson, ordf. Autism- & Aspergerförbundet Ulf Larsson, ordf. Riksförbundet Sällsynta diagnoser Marina Carlsson, ordf. Personskadeförbundet, RTP Emily Muthén, Riksföreningen Grunden Maria Persdotter, ordf. RBU Malin Kvitvaer, styrelseledamot Lika Unika Lise Lidbäck, ordf. Neuroförbundet Amanda Lindberg, ordf. FSDB Vilhelm Ekensteen, ordf. IfA Rasmus Isaksson, ordf. DHR Susanne Berg, talesperson STIL Magnus Andén, ordf. Föreningen JAG Björn Häll Kellerman, ordf. Förbundet Unga Rörelsehindrade www.ssil.se | 61