Chili 1
chili magazine BULLER, KRÄNKNINGAR OCH DÅLIG VENT
ILATION GYMNASIEELEVER I STOCKHOLM FÅR LÄRA SIG GRANSKA SIN ARBETSMILJÖ BULLER, KRÄNKNINGAR OCH dålig ventilation är tyvärr vardag för många elever på gymnasiet. På onsdag den 13:e november fick elever i Stockholm en möjlighet att lära sig om arbetsmiljöarbete och vilken skillnad de kan göra i rollen som elevskyddsombud. Nio av tio skolor brister i sitt förebyggande arbetsmiljöarbete enligt en stor granskning som Arbetsmiljöverket publicerade 2017. Detta trots att en grundförutsättning för att elever ska må bra och kunna göra ett bra arbete i skolan är en god och trygg arbetsmiljö. I gymnasieskolan och från och med årskurs 7 i grundskolan har eleverna rätt att medverka i skolans arbetsmiljöarbete genom att utse ett elev-skyddsombud. OMBUDENS ROLL är att representera eleverna i arbetsmiljöfrågor. På onsdagen bjöd Sveriges Elevkårer in elevskyddsombud från olika gymnasieskolor i Stockholm för att ge dem kunskap om hur arbetsmiljön i skolan bör vara och hur de kan gå tillväga för att inspektera den. – Det kan vara svårt för lärare att upptäcka om det drar kallt längst bak i klassrummet, om eleverna får ont i ryggen av stolarna, eller om ventilationen är för dålig i uppehållsrummen. Därför är elevskyddsombuden så otroligt viktiga, säger Ebba Kock, ordförande för Sveriges Elevkårer. FÖRUTOM ATT eleverna har bäst koll på sin egen arbetsmiljö kan det även vara lättare för en elev att rapportera sitt missnöje till en annan elev än till en lärare eller rektor. Särskilt gäller detta den psykosociala arbetsmiljön. Elevskyddsombuden har även tystnadsplikt. – Många elever som utsätts för kränkningar och trakasserier eller upplever att de är stressade i skolan men tänker ändå att det är en del av gymnasietiden. Då är det jätteviktigt att de får veta att de har rätt att må bra i skolan och koll på vart de kan vända sig om de mår dåligt eller känner sig otrygga. Sveriges Elevkårers utbildning för elevskyddsombud går bland annat igenom varför det är viktigt med ett fungerande arbetsmiljöarbete på skolan, vad fysisk och psykosocial arbetsmiljö innebär och vad lagen säger kring - arbetsmiljö i 76 chili/nr2-2019