Bumsen 1
BUMSEN förvandlad till GS-bladet? Hej Hagen! Efte
r att ha bläddrat igenom 2011 och 2012 års bumsentidningar har jag börjat fundera på om inte BMW MC-Klubben borde döpas om till BMW GS-Klubben då uppskattningsvis 100 % av researtiklarna är resor med GS-modeller eller ”anknäbbsmaskiner”? Det propageras också för ”grusåkarkurser” vilket i min ålder (övervintrad äldre tonåring) är litet barnsligt. I reklamen för BMW-motorcyklarna är det dessutom uppskattningsvis minst 90 % som vänder sig till GS-åkarna. I nämnda tidningar har det dock varit två bra beskrivningar av nya 1600 GT-modellen, renovering av en R 25:a (Ulf Liikamaa) och en bra artikel om Harry Johansson (GlasHarry). Jag skulle dock gärna vilja se litet mer tekniska artiklar med sprängskisser av de nya modellerna. Jag tycker om att läsa reseberättelser men har alla som åker GT-, RT- och LT-modellerna slutat åka? Eller har alla dessa modeller blivit oåkbara? Förslag: dela upp BMW-klubben i divisioner? GS-divisioI försommarkvällens vackra ljus glider Robert och Kaj fram på sina BMW-hojar. nen och en division för T-åkarna (GT, RT/LT) eller för var och en? Sedan ordnar man separata träffar för de olika divisionerna. Anknäbbsåkarna kan kanske hitta någon grusgrop att tälta i medan T-åkarna kan hitta någon trevlig stugby eller ett hotell. I övrigt: tack för en bra tidning. Torgny Vikström ML 2654008 77-åring som åker R 1100 RT Hej Torgny! Visst har du i sak rätt i vad du påstår, d v s att Bumsen ibland håller på att förvandlas till något som liknar ”GS-bladet” (till och med undertecknad anser detta både som GS-ägare och som produktionsansvarig för Bumsen) men det hela har också en mycket enkel förklaring. För det första måste man kanske ställa sig frågan varför det är så mycket material i Bumsen som är GS-anknutet? GSmodellen är sedan många år tillbaka BMW:s absolut mest sålda enskilda modell både i ett flertal länder i Europa och i Sverige. I Tyskland är GS-modellen den enskilt mest sålda modellen oavsett märke! Dessutom vinner i princip GS:en alltid vid en jämförelsetest mot andra hojar i samma genre, de stora äventyrsmaskinerna. Nu senast i tyska Motorrad så kom visserligen GS på andra plats i samtliga delgrenar (kurvig asfalt, gruskörning och touring) och tog därmed totalsegern, detta innan den nya GSmodellen ens är släppt! Av naturliga skäl har väldigt många i denna klubb valt att köra GS. Förklaringen till att GS blivit så omtyckt har sin enkla förklaring, den är mycket bra på allt och därmed bäst. Din andra fråga är lika enkel att svara på. Visst fungerar alla BMW:s modeller att köra touring med i hela världen, och så görs det naturligtvis, men av någon oförklarlig anledning är det nästan bara GS-åkare som önskar få sitt resematerial publicerat i Bumsen! Detta är ju i och för sig mycket enkelt att ändra på genom att du Torgny och alla andra icke GS BMWåkare ser till att sända in ert material till Bumsen och så är den saken ur världen! Detsamma gäller andra artiklar. Bumsen är en medlemstidning och även om redaktionen hade tid att producera allt material själv så skulle detta förta mycket av medlemstidningen Bumsen. Vi vet att det finns mycken kunskap i klubben vad teknik, bankörning, kännedom om intressanta medlemmar mm gäller, men bara för att man besitter denna kunskap är det inte helt säkert att man önskar, kan eller har tid att förmedla detta i text och bild och sådant kan man inte göra så mycket åt. Du har också en tanke att dela upp klubben i olika divisioner och detta kan man naturligtvis alltid ha en åsikt om, BMW MC-klubben Sverige är dock en rikstäckande klubb och detta betyder att vi faktiskt även är världens största enskilda BMW MC-klubb med nästan 5 000 medlemmar. Under nästa år har redaktionen visserligen tänkt sig att både utöka och bredda Bumsens innehåll men det skall fortfarande vara en medlemstidning och detta innebär att medlemmarna måste bidra med material i största möjliga utsträckning. Hagen Hopp Bumsens ansvarig utgivare kör GS, Cruiser och R 69 S 36 BUMSEN 4 – 2012