AMES 1
Invigningshelgen 2-3 september för Vallastaden oc
h bo- och samhällsexpot Vallastaden 2017 lockade många nyfikna besökare som kom för att ta del av de kloka boendelösningar som presenterades. Det var bland annat musikunderhållning, foodtrucks och gycklare. Omkring 2 000 betalande besökare kom första dagen, och ungefär lika många på söndagen. Totalt var 6 000 personer inne på området, med boende och gäster. TEXT: PER ODDMAN ÅTTA HEKTAR MARK OCH ETT DIKE VALLASTADEN INVIGNING VALLASTADENS BO- SAMHÄLLSEXPO speglar de samhällsutmaningar som vi idag står inför. Redan vid Bo01 i Malmö kunde man se resultat av tankar om hållbarhet i form av källsortering. Det som vi idag tar för givet. Stora likheter finns mellan Bo01 och Vallastaden. Man pratar om fokus på mångfald, variation och miljötänkande. Den röda tråden i Vallastaden är att människor från olika delar av samhället inte längre möts. Idén var att bygga en stadsdel som skapar mångfald och blandning på riktigt. Anledningen till att Vallastaden kom till på sin nuvarande plats var närheten till Linköpings Universitet. Här finns synergieffekter. Universitetet vill locka människor med olika begåvningar och det gör man genom en attraktiv miljö, sammanväxt med Vallastaden. Linköping ligger inklämt mellan två flygplatser och har en bananliknande form. Med Vallastaden får man en mera rund stad. Platsen där Vallastaden ligger var från början ett område med c-läge och har nu förvandlats till ett a-läge. Tidigare trodde man att det var lämpligt att bygga radhus och villor här, inte en ny framtidsstad. Byggherrarna var mycket skeptiska initialt till placeringen av Vallastaden. EN ARKITEKTTÄVLING OM VALLASTADEN utlystes som Okidoki arkitekter vann. Deras idé var variation och mångfald i byggandet vilket passande väl in på Linköpings kommuns vision. Deras förslag gjorde det möjligt att förvandla ett dike till en vacker bropark i området. Det handlar dessutom lika mycket om vägar, gångbanor och torg som gör att människor möts på ett naturligt sätt. Tanken är att föra ned mångfalden även ned på kvartersnivå. Området är uppdelat på mycket små markdelar. Den som har skapat lösningar som betonat variation och mångfald i högsta grand, har fått köpa markdelar. Man har skapat ett rutmönster, 20 Även om en del saker kändes ofärdiga, så hade det städats och putsats rejält, inför invigningen. små kvarter. Vallastaden är en tät stadsdel men man har ändå lyckats skapa ljusa lösningar. Man har bestämt platsen för var ett till exempel radhus, parker, serviceboende och kontorsfastigheter. Hur det skulle se ut, har överlåtits till arkitekterna. Höjd, färg och fasadmaterial på husen skiftar i stor variation. Normalt sätt vill ofta byggherren maximera antalet våningar som man kan få in på en bestämd höjd enligt en detaljplan eftersom det ger ökad lönsamhet. Vidare väljer man bort trä som byggmaterial eftersom då det kräver större utrymme i konstruktionen. I Vallastaden finns många exempel på trähus. Dessutom har man betonat kvaliteten i många lösningar som till exempel loft på bottenvåningen, vilket minimerar insyn och det ses inte som en våning. Man har skapat ett stadsradhus istället för en lägenhet. Vallastaden är en stadsdel där man tillåts att köra runt i med bil på de gåendes villkor. Det är lika långt till parkeringshus kallat Flustret som till busshållplats. En bilpool finns där fastighetsägarna står för den fasta kostnaden de första fem åren. Man betalar endast den rörliga delen då man använder bilen. ETT LEVANDE LIV I BOTTENPLAN på fastigheterna har premierats som har byggts i form av många verksamhetslokaler. Ett annat är att man flexibelt ska kunna hyra ut delar av sin bostad. Exempelvis studenter kan vara en målgrupp. I fastigheterna har man fått in alla storlekar av lägenheter. Foto: Björn Lisinski Foto: Per Oddman