AMES 1
MÅNGA LINKÖPINGSBOR REAGERAR på att det är så när
a mellan husen. – Om man väntar sig att man ska komma till Lambohov och se villor och radhus med större tomter ser det förstås trångt ut, säger Simon. – De besökare vi haft från andra ställen, de som förväntar sig att komma till en stad, reagerar inte alls så. De slås snarare av att det är en tät, men ändå luftig och grön stad. En tanke bakom närheten mellan byggnaderna är att stärka samhörigheten och undvika den där torgkänslan som många ogillar. – I huset ska du kunna träffa dina närmsta Tanken är att Vallastaden ska knytas ihop med universitetet och Mjärdevi, berättar Simon Helmér. – Det är biodling på taket på byggnaden och den är smyckad med dekorativa solpaneler. Sen är det hushållsnära källsortering i huset och det är huvudparkeringen för de som bor och besöker stadsdelen. TANKEN ÄR ATT DET INTE ska behövas så många parkeringsplatser eftersom man inte ska behöva ha någon bil när man bor i Vallastaden. Kollektivtrafiken ska göras så bra att det inte behövs någon bil för pendling och alla som flyttar in i Vallastaden får fem års gratis medlemskap i stadsdelens bilpool. – I vanliga fall betalar man en fast avgift och en rörlig men här har byggherrarna tagit kostnaden för den fasta avgiften de första fem åren. Det gör att det blir väldigt enkelt och billigt för de boende att använda bilpoolen istället för att ha egen bil, säger Simon. – Det är tillåtet att köra bil i området, att stanna för in- och utlastning. Men den permanenta parkeringen sker i Flustret. Bilarna i bilpoolen är däremot undantagna från den regeln. Bilpoolsbilarna parkeras på fickor inne i stadsdelen. Det ska bli väldigt spännande att se hur det här upplägget påverkar folks resemönster! grannar. I felleshusen som byggs i varje kvarter kan du träffa hela kvarteret och i parkerna och på restauranger och kaféer kan du träffa alla som bor i stadsdelen. Sättet det är byggt på lämpar sig för samhörighet och en känsla av gemenskap och trygghet, säger Simon. – På sex till åtta meter känner du igen en människa. Det skapar en trygghetskänsla att vara så nära varandra och här är det byggt med smala gator som är anpassade efter det avståndet. Det är väldigt genomtänkt i detaljplanen. ATT MAN KUNNAT BYGGA SÅ SMALT är tack vare Tekniska Verkens innovativa infrakulvert Vallastaden. Det är en 1,8 km kulvert som löper under området. – I kulverten ligger alla ledningar för vatten, avlopp, sopsug och så vidare. Man kommer aldrig behöva gräva upp gatorna för att laga eller byta vattenledningar eller sådant, så som man måste göra inne i stan. Det gör att man kan bygga smalare gator, förklarar Simon. ETT VANLIGT BYGGPROJEKT av ett nytt område brukar innebära att man börjar i en ände och bygger klart där innan man fortsätter. – I Vallastaden är det som att man tagit ett hagelgevär och skjutit och där haglen landat har man börjat bygga, säger Simon. – Det blir väldigt spännande när det byggs på det viset och det är många byggherrar som ska samsas på liten yta. När Simon tog över som vd för Linköpingsexpo 2015 blev hans första fokus att få logistiken att fungera. – Om inte vi, tillsammans med byggherrarna, hade hittat en plan för logistiken hade vi aldrig kunnat hinna så här långt. Att samla 40 byggherrar var en utmaning, men det löste vi tillsammans! Säger Simon – En byggväg anlades så att vi har kunnat få in material och trafik från ena hållet och ut på andra sidan. Byggherrarna har också delat på funktioner som lager, byggbodar och sophantering. Det har funkat bra och det har bidragit till att vi inte haft några allvarliga arbetsplatsolyckor, säger Simon. DE OLIKA BYGGHERRARNA har jobbat på olika sätt. – Vissa har byggt i moduler och behövt vara på plats en kortare tid medan andra har byggt kontinuerligt och haft folk på plats hela tiden, berättar han. – Visst fanns det olika synpunkter på hantering och betalning av logistikupplägget, men vi kom överens om en gemensam lösning. Idag är det min upplevelse att lösningen varit tillfredsställande. VALLASTADEN HAR BLIVIT ett väldigt attraktivt område att bo i och man har kunnat sälja bostäderna för mer än man trodde från början. – Det är häftigt att man har tagit ett ganska svagt läge och gjort det till en väldigt attraktiv stadsdel, säger Simon. – När man byggde Bo01 i Malmö och bomässan 2002 i Hammarby sjöstad hade man jättefina lägen att bygga i. I Linköping har vi inget hav att bygga vid. Kommunen tog åtta hektar gammal jordbruksmark med ett dike utanför centrala staden och gjorde det till en stadsdel med innerstadskvalitet. Bostäderna säljs idag till innerstadspriser. Simon menar också att det här göra det möjligt för andra kommuner att ta efter. – Alla kommuner har åtta hektar jordbruksmark med ett dike men alla har inte en sjö eller ett hav. Jag är övertygad om att Vallastaden kommer att bli ett föredöme för framtida byggande och att vi kommer att se fler stadsdelar som växer fram på det här viset, avslutar han. n lagenergihus.net Dags att mäta radon! Vi bygger energismarta och gedigna hus som är hållbara för framtiden Du får flexibla lösningar och ett hus som är attraktivt för andrahandsmarknaden Våra egna snickare säkrar den energisparande byggtekniken Kontakta gärna mig för mer information! Med vänlig hälsning, Magnus Johansson Tel: 0708 - 24 59 16 E-mail: magnus.johansson@lagenergihus.net 26 Norrköping 011-10 14 10 Linköping 013-10 14 10 www.brabesiktningar.nu info@brabesiktningar.nu Vi gör mängder av mätningar varje år och kan ge er Sveriges bästa pris. Radondosor 250:1 mätpaket = 2 dosor 3 dosor - 375: