AMES 1
KRÖNIKA PNM MUSIC PRESENTERAR Herregud, det är ju
en innovation! ORDET INNOVATION måste ha en topplacering i tävlingen om mest använda ord i affärslivet. Kanske att det även kvalar in till floskeltoppen. Minsta lilla förändring kan bli en innovation i språkbruket idag, från nytt kaffe i automaten till en ny dator. Det är synd att det är så, för det vattnar ur ett i grunden värdefullt ord och naturligtvis, ett ohyggligt värdefullt fenomen! INNOVATION ÖKAR INTE bara i språkbruket, utan fenomenet innovation ökar också i styrka och närvaro i verksamheters ledningsgrupper och strategiska processer. På 80-talet pratade alla om kvalitetssystem, idag pratar alla om innovationssystem! Marknaden för innovationskonsulter har exploderat och ett tänk för innovation är snart en hygienfaktor att likställa med HR, hållbarhet och kommunikation. Kvalificerade gissningar säger att år 2027 är innovation inneslutet i alla våra affärs- och ledarskapstekniker. MEN VAD ÄR DÅ EN INNOVATION? ETT SÄTT ATT SKILJA en innovation från vanlig kreativitet eller uppfinningar är att en innovation ska vara kommersiellt gångbar, någon ska vilja betala för den. Den ska också innehålla något originellt och i princip nytt av betydelse, men det kan vara inom vilket område som helst. En innovation kan uppstå i verksamhetens processer, affärsmodell, produktutbud, service eller varumärke. Mest resurser spenderas för innovationer inom produktoch tjänsteutveckling, men det är faktiskt i övriga delar som man får störst avkastning per investerad krona. VISSA INNOVATIONER är så nytänkande att de tar sikte på något som kunden inte ens visste att man ville ha. Ett klassiskt exempel på det är T-Forden. Henry Ford sa något i stil med att ”om jag hade frågat folket vad de ville ha, så hade de svarat en snabbare häst.” Andra innovationer handlar om betalningsmodeller, som Spotify, eller leveranssystem som IKEA:s platta paket. HUR JOBBAR MAN DÅ MED INNOVATION? HADE JAG SVARET PÅ DEN FRÅGAN, skulle jag också vara en högt rankad innovationskonsult. Men några tips jag själv fått på vägen är att 1) idéer får man inte, de skaffar man sig genom att ha modeller och resurser för idégenerering, och 2) struktur dödar inte kreativitet, den kan hjälpa att sortera kreativitet, och 3) innovation måste inte vara utanför boxen, det kan finnas innovationer gömda innanför boxen, som dessutom kan ge bättre avkastning per krona. LINKÖPING KONSERT & KONGRESS NORRKÖPING LOUIS DE GEER 16 december 15.00 • BILJ: 011-15 51 00 17 december 14.00 • BILJ: 013-190 00 00 WWW.TICKETMASTER.SE 011-125 125 Lyft & Specialtransporter. JOHANNA PALMÉR vd Östsvenska Handelskammaren 34