AMES 1
KOLDIOXIDNEUTRALA BRÄNSLEN OCH TTUNES Att vi vari
t fyrhjulsdrivna de senaste 10 000 åren är knappast någon hemlighet, men hur ska vi förbli det i 10 000 år till utan att dumpa explosionsmotorn? Denna månad har teknikredaktionen därför tittat lite extra på eFUEL, men även på Teslas nya streamingtjänst. TEXT: ULF HJELTING EFUEL Att elbilen är på frammarsch har knappast undgått någon. Men kan alla fordon verkligen drivas med hjälp av batterier eller bränsleceller? Många forskare hävdar att så inte är fallet när det gäller tunga transporter, fartyg och flygplan. Här måste man hitta på något helt annat och en lösning är så kallade eFUEL, det vill säga syntetiskt framställda bränslen som är koldioxidneutrala. Problemen med framställningen är att den i nuläget är rejält dyr, men så var även solcellerna och vindkraften när den lanserades. Fördelen med dessa eFUEL är att nuvarande distributionsnät av tankstationer kan användas och att den koldioxid som finns naturlig i atmosfären används i framställningen. I Europa ligger Bosch i framkant vad det gäller tillverkningen av eFUEL och företaget förutspår ett pris på cirka 1,20 euro per liter för denna typ av bränsle. Och inom en snar framtid kan eFUEL vara verklighet. n BATTERISKAL Lite skämtsamt brukar användare av Iphone kallas för wallhuggers. Batteriåtgången är minst sagt kopiös och att alltid ha med sig en laddare tillhör standardutrustningen. Stressfaktorn att batteriet ska ta slut finns alltid där. Nu finns det en lösning som ger lite längre batteritid och allt handlar om ett speciellt mobilskal som även kan laddas med så kallad induktionsladdning. Batteriskalet består av två delar som fäster i varandra med magneter. Du kan enkelt lossa den övre delen av skalet och låta det klicka fast på skalets baksida och vips, så har du ett stöd för telefonen. Du slipper dessutom trixa med trassliga sladdar som annars kan vara störande när du använder en vanlig powerbank. 1,5 laddningar extra ger detta skal och det passar till Iphone 6 och 7. Och du kan självfallet ladda telefonen utan att ta ut den ur skalet. För endast 399 kronor hos coolstuff.se blir batteriskalet ditt. n TTUNES Streamingtjänster för musik är inte längre direkt ovanliga. Itunes, Spotify, Google Play Music, Deezer och Tidal är bara några av de tjänster som finns. Nu tänker elbilstillverkaren Tesla ge sig in i den har branschen. I varje fall hävdar ägaren Elon Musk det via twitter. Däremot är namnet inte klart, förutom att det inte kommer att bli TTunes, utan något helt annat. Och varför kan man då fråga sig. Allt handlar om Teslas egen uppdatering av firmwaret till bilarna. Med en egen streamingtjänst finns det helt enkelt mindre risk att något går knas när bilen ska uppdateras och så blir det enklare att paketera specialerbjudanden och tjänster om allt i bilarna följer ett och samma system. Eller som han själv uttryckte det ”to simply achieve maximum happiness for our customers”. Så sent som i juni rapporteras det att Elon Musk förhandlade med de större skivbolagen och framtiden får utvisa vad Tesla presenterar. n 56