AMES 1
KRÖNIKA Skattesmäll eller bidrag VI HAR EN INTRES
SANT FRAMTID framför oss när det gäller Sveriges fordon och dess skattebelastning och hur vi kommer att få bidrag för nya supermiljöbilar. Det finns två sidor av ett mynt och så är det verkligen i denna fråga. Regeringen presenterade ett förslag som egentligen innebar att alla dieselbilar som för några år sedan räknades som miljöbilar nu skulle rankas som stora miljöbovar. Ett bakslag för den svenska glesbygden som kör mycket diesel för att kunna åka längre helt enkelt. Jag har skrivit om det i tidigare krönikor så ni vet min inställning till hur just den biten av glesbygdspolitiken förs just nu. Vad som dock gör mig glad är när jag för någon vecka sedan läste en artikel i ”auto motor & sport” där regeringen lagt fram ett nytt förslag. Man kan sammanfatta det med att istället för att straffa så ger man ett mer frikostigt bidrag till de som vill köra miljövänligt. Supermiljöbilspremien vid nyköp ska öka från 40000 till 60000 kr. FÖRSLAGET GÄLLER NOLLUTSLÄPPSBILAR, alltså bilar som går enbart på eldrift eller vätgas. Den sänkta premien för laddhybrider till 20000 kr ska vara kvar enligt den ändring som gjordes 1 januari 2016. Vilket innebär att de som tidigare räknades som supermiljöbilar inte längre får samma bidrag. I de flesta fall var det en rad bilar som hade ett utsläpp av CO2 på högst 49g/km. Vad som också är en förändring i det nya förslaget är att de dieselbilar som skulle höjas får vara kvar på samma skatt. Enligt förslaget så ändras inte redan registrerade bilar. I artikeln kan man läsa. ”miljönyttan med att straffa bilar som redan är i drift bedöms som liten” Tycker att det låter rätt vettigt för att komma från vår sittande regering. MEN FRÅGAN KVARSTÅR och den har jag tagit upp vid tidigare krönikor. När ska elbilsägarna betala tillbaka så att skatteintäkterna behåller samma höga nivå som är det nu? En dag kommer vi nämligen ha flera miljöbilar än fossilbilar i Sverige. Då tror jag inte att vi kommer att ha samma fördelaktiga bidrag för supermiljöbilen som idag. Eller, jag ändrar mig. Jag vet att det kommer bli så. Norge fick mycket beröm men samtidigt många oroliga kommentarer när de beslutade att ge elbilarna bidrag vid köp i form av momsbefrielse. Elbilarna fick också parkera gratis och köra i bussfilen. De kritiska rösterna undrade hur det skulle bli sen och den frågar närmar vi oss i Sverige nu. FRÅGAN ÄR NÄR BRYTPUNKTEN kommer? När har vi flera supermiljöbilar på våra vägar? Hur kommer då våra ”mackar” se ut? Mycket att tänka på, men den som skaffar en supermiljöbil nu bör ha med i beräkningarna att den kommer bara bli dyrare och dyrare ju fler äldre bilar som försvinner. Enligt sunda beräkningar så bör ju det bidrag som man får vid ett köp betalas tillbaka på sitt ägande någon gång. Annars kommer ju inte skattepengarna in. Huvudsaken är i alla fall att de som har en bil idag inte straffas enligt det nya förslaget utan att det blir lättare att köpa en supermiljöbil så att vi kan börja tänka på vår miljö på riktigt. NU SKRIVER JAG DETTA några dagar före länets stora motorevenemang startar. Det jag pratar om är East Sweden Rally som i år är finaltävling i årets Rally-SM. Jag vill bara säga att vinnare av tävlingen blir Pontus Tidemand med co-driver Jonas Andersson. Varför tror jag att de vinner då? Det är hårt motstånd från bland annat PG Andersson i en Skoda WRC. Men de (Tidemand/Andersson) är världsMIKAEL LINDH Motorentusiast mästare, de kör en bil som de känner till. De har ett tempo som ingen annan förutom PG bör kunna hålla. Bakom blir det dock stenhårt då Tobias ”Lilleken” Johansson verkligen har hittat vinnartempot under året i sin gamla Mitsubishi. I NÄSTA KRÖNIKA kommer ett utlägg om hur tävlingen var. n ” 70 Envima är mycket kunniga inom sitt område. De är bra på att svara på våra frågor och återkopplar snabbt. De förstår vårt uppdrag och har bra struktur för sitt arbete. Eva Whass, Returpack UTBILDNING Svenska AB carl.selling@adderakommunikation.se Behöver ni också hjälp med utbildningar inom miljö- och hållbarhet? Välkommen att kontakta oss! www.envima.se Miljö- och hållbarhetskonsulter 0733-52 09 08