Hooks 1
PERSONAL HR-CHEFEN BERÄTTAR Martina Peterson har
arbetat på Hooks Herrgård sedan 2010. Hon började som bartender i tjugoårsåldern och har sedan dess arbetat i de flesta delarna av verksamheten. – Jag har varit servitris, receptionist, konferensvärdinna… ja, jag har nog jobbat på nästan alla avdelningar förutom golfbana och kök. När Martina först började arbeta på Hooks Herrgård bestod personalstyrkan av omkring 45 personer. Tolv år senare har den siffran växt till 120 samtidigt som bolaget har har dubblat sin omsättning. HR-utbildningen läste Martina faktiskt in samtidigt som hon arbetade på herrgården, och hennes breda erfarenheter från organisationen är såklart en fördel i hennes nuvarande roll. Martina har helt enkelt fått vara med och se Hooks Herrgård under de senaste årens kraftiga expansion. Men hur klarar man en sådan tillväxtresa utan den ofta medföljande växtvärken? – Det krävs att man har bra ledare, vilket vi har. Mitt arbete går mycket ut på att coacha dem i deras dagliga arbete och att jobba med strategiska frågor, även om min dörr såklart alltid är öppen för alla medarbetare. Det är en väldigt omväxlande och jätterolig roll. Hooks Herrgård strävar efter att erbjuda ett hållbart arbetsliv. Kan du utveckla, vad är ett hållbart arbetsliv? – Det handlar dels om att erbjuda en trygg arbetsmiljö, både inom det psykiska och fysiska, och där är vårt systematiska arbetsmiljöarbete väldigt viktigt. Vi gör skyddsronder och har skyddsombud. Vi anmäler tillbud och olycksfall för att förebygga dem framöver. Sedan stämmer vi också av läget med våra medarbetare en gång i veckan, för att fånga upp hur de upplever relationen till sin närmsta chef, arbetsglädje, arbetssituation, teamkänsla med mera. På så vis ser vi i realtid hur vår personal mår vilket gör att vi kan vara väldigt lyhörda och agera snabbt när något verkar stå inte helt rätt till. Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare och där är det hållbara arbetslivet viktigt. Av naturliga skäl arbetar en hel del säsongspersonal här. Hur resonerar ni kring det? – Under vår- och högsäsong går vi upp med 40-50 anställda. En stor del av personalen återkommer varje år men ungefär hälften av dem är nya. Det är ett stort och viktigt arbete att få dem att känna sig hemma på kort tid, att de får introduktion och rätt kunskaper. Därför gör vi alltid en onboardingplan som deras respektive chefer sedan följer. Många i branschen har svårt att hitta personal just nu. Hur ser det ut för er? – Vi har fina förmåner och ett härligt gäng, vi kan erbjuda så mycket mer än bara lönen. När de vi anställer väl är på plats så förstår de hur bra det är, när de kommer in och får smaka på kulturen och familjekänslan så blir de ofta kvar. Vår personal stannar generellt länge hos oss. Vilka normer och värderingar tycker ni är viktigast att kommunicera till era anställda? – Det vi trycker mest på är “vi sprider glädje och har roligt på jobbet” och “tillsammans är vi varumärket Hooks Herrgård”. Vi vill att våra medarbetare ska förstå hur viktiga de är. Vi har en fin produkt och en härlig miljö men det vore ingenting utan våra medarbetare. Våra medarbetare är Hooks herrgård. 57