Transportbilsguiden 1
TRANSPORTBILSGUIDEN 2021 PICKUPER KLIMATMÅLEN I S
VERIGE SKA klimatpåverkan från transportsektorn minska med 70 procent till år 2030 och 2045 ska nettoutsläppen av koldioxid vara noll. De bindande koldioxidkraven inom EU innebär att koldioxidutsläppen från nya lätta lastbilar ska minska med 15 procent till år 2025 och med 31 procent till år 2030 jämfört med 2021. FORD RANGER RAPTOR TESTAD I AWD EURO NCAP:S TESTER EURO NCAP, SOM utför krocktester i ett europeiskt trafiksäkerhetssamarbete, genomförde nyligen tester tillsammans med Trafikverket. 19 av de mest sålda skåpbilarna på den europeiska marknaden testades. Tillsammans stod bilarna för 98 procent av försäljningen av nya skåpbilar 2019. Det var inget krocktest i vanlig bemärkelse utan Euro NCAP utförde ett antal tester av avancerade förarstödsystem utifrån särskilda test- och bedömningsprotokoll och en kontroll av vilka bilar som var utrustade med sådana. NR 6-2019 FAVORIT Ford Ranger Raptor är en ruskigt bra pickup som ger en körupplevelse utöver det vanliga. Bilen levererar i stentuff terräng och på asfalt. Designmässigt sticker den definitivt ut. Men hur cool och snygg Ranger Raptor än är står det klart att bilen är mycket dyr i inköp. Dessutom är fordonsskatten skyhög. En akilleshäl är också att bilen varken är byggd för att lasta eller dra högre vikter. Men vill du ha en snygg pickis Grundpris: 512 784 kr Motorer: 213 hk/ 500 Nm/ 2,0 l/ dubbelturbo Växellåda: Aut. 10-vxl Lastvolym: 1 549 x 1 560 x 511 mm (L x B x H) Max lastvikt/dragvikt: 620/ 2 500 kg Bränsleförbr. blandad körn. l/ 100 km: Diesel, fr. 10,7 C02 gr/km: 281 Webb: ford.se och inte bryr dig om kostnader kan Ranger Raptor ligga bra till. FANTASTISK KÖRKOMFORT VINNARE AV INTERNATIONAL PICK-UP AWARD 2020 DYR I INKÖP NISSAN NAVARA TESTAD I 4/5 H 2015 AWD NR 8-2019 FAVORIT EURO NCAP:S BETYGSKALA DET HÖGSTA BETYGEt är Platina, sedan kommer Guld, Silver och Brons. Det sämsta betyget är ”Rekommenderas inte”. Provkörningen av Nissan Navara på Island sommaren 2019 genomfördes i extrem terräng som jag sent ska glömma. Den senaste modellen av Navara är den i särklass bästa Nissan har byggt. När jag provkörde bilen imponerades jag främst av bakaxelupphängningen, den nya automatväxlade lådan och de nya motorerna med dubbelturbo. Hjulupphängningen är nyutvecklad både fram och bak, där femlänksystemet baktill imponerar mest. Ett miljöplus är också att Navara är godkänd att tankas med HVO100. Grundpris: 271 594 kr (King Cab) Motorer: 2,3 dCi/160 hk/ 425 Nm/190 hk/ 450 Nm Växellåda: 6 vxl man/7-stegad aut Lastvolym: King Cab: 1778 x 1560 x 474 mm/ Double Cab: 1 578 x 1 560 x 474 mm (L x B x H) Max lastvikt/dragvikt: 1 090/ 3 500 kg Bränsleförbr. blandad körn. l/ 100 km: Diesel, fr. 8,8 C02 gr/km: Fr. 233 Webb: nissan.se PICKISKLASSENS BÄSTA BAKAXELUPPHÄNGNING STABIL OCH LÄTTMANÖVRERAD PICKUP PRISVÄRD KVALITETSPICKUP DEN MODERNA HANTVERKAREN 7 2021 32