Omtanke 1
Digital utveckling för vård och omsorg i fokus Vå
rd och omsorg står inför många utmaningar framöver, vi får fler äldre och det blir färre yngre som kan arbeta med att hjälpa de äldre. Socialtjänsten står inför utmaningar med socialförsäkringsfrågor, beroendefrågor, arbetsmarknadsfrågor m.m. Utöver många ansvarsområden har Covid19 tillkommit, vilket gjort att mycket fokus flyttat till säkerhetsfrågor för såväl personal som de klienter vi tar hand om. Nectar bevakar, analyserar och utvecklar funktioner inom högaktuella områden såsom IBIC och ICF med fokus på användarvänlighet och rättssäkerhet. Många kunder önskar digitala stöd för att enkelt kunna leva upp till krav på rapporter, bla. Checklistor på utförda SoL/LSS- och HSL insatser. Statistik och rapporter genereras med automatik i idok och kan användas i det systematiska förbättringsarbetet samt som återrapportering till uppdragsgivare, ledning och socialstyrelsen Susanne Arvidsson (VD) och Krister Lindberg (produktchef) på Nectar Systems, följer utvecklingen av både IBIC och ICF och är aktivt med i utvecklingen av de nya processer som är byggda i Idok. ”Jag är väldigt stolt över att presentera och leverera dessa effektiva och användarvänliga funktioner till kunderna som sätter klienten i centrum. I utvecklingen har vi tagit höjd för användarvänligheten eftersom IBIC och ICF ofta upplevs som tunga och svårjobbade när alla riktlinjer skall uppfyllas.” ”Det är en spännande resa att utveckla system som ska stödja kvaliteten i Sveriges Vård och Omsorgsföretag och man måste hela tiden vara lyhörd för såväl nya riktlinjer som nya behov hos kunderna.” ”Vi arbetar bort dubbeldokumentationen, tex. genereras en månadsrapport automatisk samt sorteringsfunktioner som förenklar nödvändiga sammanställningar.” Vissa uppgifter behöver finnas i både HSL och SoL dokumentation, detta kopieras då automatiskt med möjlighet att redigera samt signeras.” Idok har en bra helhet med komplett funktionalitet för alla lagrum. Basfunktioner såsom ledningssystem med dokumentbibliotek, avvikelser, automatiska egenkontroller m.m. I huvudprocessen finns utöver dokumentationsprocesserna, funktionsbedömningar, drogtester, delegering, automatiska månads- och slutrapporter, familjehemsfunktion och gallring till komplett läkemedelshantering. Övriga funktioner som avtal/fakturering och CRM funktioner finns för de som vill göra allt i idok. Självklart kan alla organisationer påverka vilka delar som ska användas i deras respektive verksamhet. Marknadsansvarig Linda Dahl 0761-711870 www.nectar.se