12_2020_JBF 1
Woody fokuserar på sina leverantörer Beijer, Bygg
max och XL-Bygg satsar på egna märkesvaror inom olika produktkategorier som ersätter eller kompletterar befintligt sortiment. Woody Bygghandel gör ett annat vägval. Kedjan ska bara sälja externa varumärken. - Vi ska inte vara en konkurrent till våra leverantörer. Istället kommer vi helt och hållet fokusera på att vara starkast möjliga samarbetspartner till dessa, säger Woodys inköpschef Marie Thelin. WOODY KOMMER ATT välja ut ett färre antal leverantörer per produktkategori för att kunna erbjuda dessa leverantörer större volymer. Som ett led i detta minskas antalet leverantörer inom infästning. Woody går från tidigare sju leverantörer till endast två huvudleverantörer. – Gunnebo och Essve är – Om vi skulle ta fram ett antal produkter som vi utvecklar själva och tar ägarskap för, så skulle det fördyra processen. Det ger ingen vinst för varken Woody-delägarna eller våra slutkunder. Hans Erup. två av de absolut starkaste varumärkena på marknaden som båda har gedigen kunskap och erbjuder ett brett sortiment av infästningslösningar mot den professionella hantverkaren, säger Hans Erup, kategorichef för infästning på Woody Bygghandel. Högre tillväxt Enligt Marie Thelin vinner både leverantörerna och Woodys delägare på att det finns ett färre antal leverantörer att välja på. – Vi vill ha en rätt palett av leverantörer inom varje kategori. Vi väljer ut de vi vill arbeta med så att de får en hög prioritet hos oss och få maximal effekt av att synas tillsammans med Woody, och också ha en tillväxtresa tillsammans med oss. Varumärken kostsamma Beslutet att inte satsa på egna märkesvaror och kvalitetsprodukter och i stället fördjupa samarbetet med utvalda leverantörer, har enligt Marie Thelin varit enkelt att fatta. – Det krävs en stor produktkunskap för att kunna utveckla olika produktkategorier, och då krävs en annan organisation som leder till större total kostnad som vi behöver placera någonstans. Och den drabbar i slutändan våra kunder, säger Marie Thelin. Hon betonar särskilt att om Woody skulle välja att ta fram egna märkesvaror så skulle man behöva investera stora belopp i marknadsföring för att skapa den volym som är nödvändig för att en sådan satsning ska bära sig. 16 Marie Thelin. Win-Win Ett vanligt argument för att ta fram egna märkesvaror och egna produkter är att stärka kundrelationerna genom att samarbeta med slutanvändarna i utvecklingen av produkterna. Marie Thelin menar att Woodys vägval att fördjupa samarbetet med sina leverantörer också kommer att leda till stärkta kundrelationer. – Leverantörerna vill ju att deras produkter är eftertraktade av slutanvändarna. De är väldigt lyhörda och duktiga på att anpassa sina sortiment och sina produkter. Vi kan lyfta fram det på ett bra sätt och därigenom stärka våra kundrelationer. Woodys kundundersökningar visar också etablerade varumärken har en stark position i byggbranschen. Marie Thelin är övertygad om att när starka varumärken lyfts fram tillsammans med Woody så blir man ännu starkare tillsammans. Stärker position En annan konsekvens av Woodys strategi är också att kedjan stärker sin position hos leverantörerna. Den senaste upphandlingen av infästning, innebär att kedjans totala inköpsvolym av infästning kommer att fördelas på två istället för sju leverantörer, vilket ger Woody en starkare ställning hos dessa leverantörer. – Gunnebo och Essve har verkligen visat att de vill mycket tillsammans med oss och tror på Woodys framtidsresa, där vi alla tre gemensamt ska verka för att marknaden för olika skruv- och infästningslösningar ska växa ytterligare de kommande åren, säger Hans Erup. Per Gidlund JBF ■ 12-2020