12_2020_JBF 1
juridik Bygghemma fälls för könsdiskriminering Re
klamombudsmannens opinionsnämnd, Ro, anser att Bygghemmas reklamfilm om en takdusch från Hansgrohe är könsdiskriminerande. Filmen visar en naken kvinna på ett sätt som strider mot Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. REKLAMFILMEN ÄR 30 sekunder lång och den har visats på bygghemma.se. Filmen spelas när man klickar på en stillbild från filmen och den börjar med en närbild på ett duschmunstycke som strilar vatten. Därefter visas en rad snabba, svepande sekvenser på en naken kvinna som duschar. Filmen visar närbilder av hennes hals, ansikte, ryggtavla och svank, axlar, mage och höfter samt sidan av kroppen med bröstet täckt av armen. Efter 25 sekunder visas hur kvinnan kastar en blick in i kameran mellan halvstängda ögonlock och sedan en närbild på duschmunstycket. Filmen avslutas med texten ”Shower pleasure”. Bygghemma förnekar Bygghemma Sverige AB uppger att filmen inte längre används. Den har publicerats under en så kallad varumärkessida där Hansgrohes produkter exponeras. Bygghemma anser att filmen varken är objektifierande eller diskriminerande. Framställs som sexobjekt Ro anför att enligt praxis är reklam objektiferande om den framställer personer som sexobjekt, exempelvis genom klädSkapa din framtid i ett nytt Affärssystem Nya Kassanova Affärssystem är ett modernt, flexibelt och användarvänligt affärssystem för järn-, bygg-, och färgbranschen. Vill du också ha en lönsam butik? Ring och boka en kostnadsfri visning! We Make IT Easy Transiro Retail AB www.kassanova.se l 040 - 671 21 40 l info@transiro.se 22 JBF ■ 12-2020