12_2020_JBF 1
juridik Ozoneair fälls för vilseledande reklam Re
klamombudsmannen, Ro, anser att Ozoneairs reklam för luftrenaren Ozoneair och företagets reklam för en sanitetsprodukt är vilseledande. Därför strider reklamen mot Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. REKLAMEN FÖR OZONEAIRS luftrenare hade bland annat texten “Ozoneair är en unik luftrengörare som lånar principer från naturen” och “Michael säger att han är glatt överraskad över resultatet så här långt: Det är en helt suverän innovation och jag är helnöjd, avslutar han". Reklamen för Ozoneairs saneringsprodukt uppger bland annat ”Få bort mögel hemma – utan kemikalier”, ”Nästan vartannat hus har problem med lukt. Men oavsett vad som orsakat lukterna hemma finns det ett enkelt och miljövänligt botemedel: – Ozoneair kommer åt lukten hur djupt den än sitter och gör sjuka hus friska, säger grundaren Johan Lundberg”. Ozoneair bestrider Ozoneair AB bestrider att reklamen är vilseledande. Luftrenaren hjälper mot dålig lukt. Den är unik och den är en innovation. När det gäller sanitetsprodukten anför Ozoneair bland annat att företaget inte påstår att alla hus med luktproblem nödvändigtvis blir helt och hållet utan problem om man använder sig av produkten. Påverkar konsumenten Ro konstaterar att reklamen påstår att “Ozoneair är en unik luftrengörare” och “Det är en helt suverän innovation”, och anser att dessa påståenden ger en genomsnittskonsument intryck av att produkten är den enda i sitt slag och en suverän innovation. Reklamen för santitetsprodukten med texten ”Nästan vartannat hus har problem med lukt. Men oavsett vad som orsakat lukterna hemma finns det ett enkelt och miljövänligt botemedel: – Ozoneair kommer åt lukten hur djupt den än sitter och gör sjuka hus friska, säger grundaren Johan Lundberg”, ger enligt Ro en genomsnittskonsu24 JBF ■ 12-2020 ment intryck av att den marknadsförda produkten enkelt och på kort tid tar bort både mögel och lukt. Höga beviskrav Enligt Ro får marknadskommunikation inte innehålla “framställning i ord, ljud eller bild som direkt eller indirekt genom överdrift är ägnad att vilseleda konsumenten. Särskilt gäller detta ifråga om produktens väsentliga egenskaper, det vill säga sådana som är ägnade att påverka konsumentens val, exempelvis beskaffenhet.” Ro betonar att riktigheten i beskrivning, direkta och indirekta påståenden eller annan framställning måste stödjas av bevisning. Denna dokumentation ska utan dröjsmål kunna framläggas. Eftersom Ozoneair inte har inkommit med bevisning som styrker påståendena i reklamen för såväl luftrenaren som sanitetsprodukten, är reklamen vilseledande och strider mot Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.