12_2020_JBF 1
krönika Dra lärdom av historien – se realistiskt
på framtiden Spegel, spegel på väggen där, säg mig vem som vackrast i landet är? Sagan om Snövit känner de flesta till, men nu har den blivit verklighet i Donald Trump, som liksom styvmor i sagan inte kan acceptera att någon annan är vackrare, populärare eller bättre. Hur sagan om Snövit slutade vet vi, men hur blir efterdyningarna av USA-valet? FÖR ATT INTE tala om efterdyningarna av Covid 19-pandemin. Ingen vet än när den kommer att ebba ut och ingen vet heller något om de långsiktiga effekterna på till exempel fastighetsmarknaden när världen kommit underfund med att vi inte behöver några fasta arbetsplatser. När vi kan sköta jobbet från sovrummet eller en skogsbacke sjunker företagens behov av lokaler dramatiskt. Ingen kan heller med säkerhet säga hur det skall gå till när alla tusentals miljarder dollar, euro, pund, kronor med mera som regeringar runt om i världen lånat ihop för att stödja vacklande marknader skall betalas tillbaka. Vi vet det alla – det är alltid folket som i sista hand får betala. Ulf Norgren. Våga nya vägar Kanske bör vi alla inför år 2021 stanna upp och tänka efter en stund genom att se bakåt innan vi fortsätter vår envetna marsch framåt i gamla invanda hjulspår. Ett sådant hjulspår är bygghandelns försök att efterlikna dagligvaruhandeln. Ett fåtal dominerande kedjor med samma produkter, ofta från samma producenter, öppettider, sortiment och stereotypisk marknadsföring. Billigt, billigare, billigast! Volym, volym, volym för att få kvantitetsbonusar. För att i någon mån skilja sig från mängden framtvingas egna varumärken med de kostnader det innebär. Rockwool blir kanske Beijerwool eller Beijerfiber, alternativt XLull. Gipsskivor blir Bygmaskivor eller Bygg-Max-plattor. Virke blir Bolist eller Derometrä och så vidare. Allt detta för att på något sätt kunna skilja på varandras sortiment genom omemballering. Allt detta kostar, tillverkaren har ju redan döpt och marknadsfört sin produkt och den enda som kan betala i slutänden är kunden. Var finns entusiasmen och idéskaparna som kan göra en kedja intressantare och avvikande mot de övriga både för medlemmar och kunder? Låt kunskap leda Som ett tecken på väggen kan vi nu se hur dagligvaruhandeln, JBF ■ 12-2020 som i årtionden satsat på allt större ”lådor”, börjat satsa på mindre enheter – men i andra namn. Det gör man för att allt fler kunder vill ha den personliga kontakten, känna sig speciella och gärna betalar för det. Det vill vi väl alla. Apropå den personliga kontakten. Den håller även på att försvinna mellan tillverkare och inköpare. Digitaliseringen tar över all kommunikation. Ett massmail från en inköpskedja till producenter av samma vara med förfrågan om bästa pris – och lägsta pris vinner, vilket snart återspeglas ute i butikerna med lågpriserbjudanden utöver det vanliga. Resultat som vi alla vet men så gärna glömmer, avsevärt större volymer måste säljas för att uppnå samma förtjänst. Så vart tar all kunskap och erfarenhet vägen? Var beredd och flexibel Vi vet att framrutan på en bil är avsevärt större än bakrutan samt att det på de flesta bilar finns inte mindre än tre backspeglar. Vi vet också att om man struntar i att titta i backspeglarna och de döda vinklarna så smäller det förr än senare eller man blir till sin förvåning omkörd. Det som är självklart i bilkörning är ofta inte lika självklart när det gäller företagsamhet. År 2020 har säkert lärt varje ansvarskännande företagsledare att oavsett hur fantastiskt väl underbyggda budgets och prognoser har varit så har verkligheten obarmhärtigt omkullkastat alltsammans. Våra branscher har hittills haft tur men en titt i backspeglarna för att se hur det var under 1990- och 2000-talens olika kriser och hur de löstes kan nog vara förståndigt. Inför nästa år är kanske frågor om volymökningar, sortimentsbreddning, utbyggnader, uppköp och nyanställningar inte de primära. Blir framtidens melodi ”less is more” med mindre ytor, lägre volym och lägre kostnader, men med bättre lönsamhet och överlevnadsförmåga? Vem vet? Det är nog säkrast att vara beredd och flexibel. Ulf Norgren 29