WE LEDARE
WE INTERNET OF THINGS TARÖVER VÄRLDEN
WE STANDARDISTERINGEN AV loT
WE INTERNET, UPPFINNINGEN SOMFÖRÄNDRADE ALLT
WE KONVOJER MED LÅNGALASTBILSTÅG
WE AUTONOMA FORDONPÅ VÄGARNA DEN SMARTA INDUSTRIN
| 2:2015 AUTONOMA FORDON PÅ VÄGARNA Autonoma fordon eller självkörande bilar utan förare är idag ett av de hetaste forskningsområdena inom bilindustrin. »Vi får allt fler stödsystem, som gör att vi kan lätta på förarens arbetsbelastning, och så småningom kommer bilen köra utan förare«, säger Jan Danielsson, utvecklingsansvarig för Scania Connected Services. TEXT CARL JOHARD FOTO SCANIA I USA körs det redan idag på allmän väg med autonoma bilar. I Tyskland har autonoma tester skett på landets motorvägar. »Någon gång i framtiden är jag övertygad om att vi även kommer att få självkörande lastbilar, som rullar på våra vägar. För att nå dit krävs dock ett rigoröst arbete, inte minst för att kunna garantera säkerheten. För den kreativa och framtidsorienterade ingenjören erbjuder fordonsbranschen därför ett antal spännande utmaningar att sätta tänderna i, bland annat saknas idag lagstiftning som reglerar detta«, säger Jan Danielsson. I Sverige ska Volvo Cars med start 2017 testa ett 100-tal fordon i Göteborg med vanliga bilister på väg till jobbet på utvalda vägar. Dessa bilar ska kunna köra själva och även om föraren är med så rör denne varken ratt eller pedaler. Säkrare och billigare Siffrorna talar för sig själva. »En tredjedel av en lastbils kostnader för ett åkeri utgörs av ersättning till föraren, ytterligare en tredjedel utgörs av bränslekostnader. Dessutom uppnås med autonoma fordon ökad säkerhet och högre effektivitet. Mycket av tekniken finns dessutom redan, det som nu behöver göras är att finslipa den«, säger Jan Danielsson. Människor som förare är relativt osäkra och chansar gärna, medan de autonoma bilarna alltid kör enligt reglerna – men då måste de också vara förberedda på alla tänkbara scenarier. Självkörande lastbilar inom gruvindustrin Föraren kommer att behövas under många år framöver, men kan få en annan, övervakande och beslutfattande roll, medan helt förarlösa lastbilar till att börja med kommer att uppträda i miljöer, där människan helst inte ska vistas. Ett typiskt sådant område är gruvdrift, ett av Scanias forskningsområden. Inledande tester med autonom lastbil i en gruva kommer att äga rum i Norge i slutet av 2016. Bilbehovet kommer att förändras Den idag mest kända autonoma bilen är troligtvis Googles Lexus-bil. De har redan kört en miljon kilometer med sin Self-Driving Car i USA och de har aviserat att de tänker bygga egna bilar inom något eller några år. Bilarna kommer att köra i 40 kilometer i timmen, ta max två passagerare och representera ett helt nytt koncept - små, plastiga och »mjuka«. I förlängningen kommer autonoma fordon helt förändra vårt sätt att transportera oss. »Bilägandet« kan utvecklas mer mot en app i mobilen, där behov och önskemål knappas in, än en fysisk bil i garaget. »I Tyskland utvecklas nu »carsharing«. Där finns uppkopplade bilar, som du kan låna. Med utvecklingen av autonoma bilar behöver du inte längre ha en egen bil. Du kan vid behov bara beställa den som en taxi och så dyker den upp och kör dig dit du vill«, slutar Jan Danielsson. Detta är Scania Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är serviceoch tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 35 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Föraren kommer att behövas under många år framöver, men kan i autonoma lastbilar få en annan, övervakande och beslutfattande roll. 17
WE SAMVERKA OM DU VILL VARA SSG NOTISERMED I MATCH
EN
WE SJUKVÅRDEN TAR STEGET UTI CYBERRYMDEN
WE INTELLIGENTA FÖRPACKNINGARSKAPAR STARKARE VARUM
ÄRKEN
WE MICROSOFT VILAR PÅ MOLNEN
WE SÅ EFFEKTIVSERASLEVERANTÖRSKEDJAN
WE PRODUKTION 2030
WE VOLVOS DIGITALAFRAMTIDSFABRIK
WE UTBLICK – SVENSKAR BYGGERNY SKOGSINDUSTRI I LAO
S
WE SSG PROFILE
WE SSG NOTISER
WE SÅ HÄR TÄNKER CHALMERS