WE LEDARE
WE INTERNET OF THINGS TARÖVER VÄRLDEN
WE STANDARDISTERINGEN AV loT
WE INTERNET, UPPFINNINGEN SOMFÖRÄNDRADE ALLT
WE KONVOJER MED LÅNGALASTBILSTÅG
WE AUTONOMA FORDONPÅ VÄGARNA
WE SAMVERKA OM DU VILL VARA SSG NOTISERMED I MATCH
EN
WE SJUKVÅRDEN TAR STEGET UTI CYBERRYMDEN 2:2015 |
DEN SMARTA INDUSTRIN Nu tar sjukvården steget ut i CYBERRYMDEN »Det är dags för sjukvården att digitaliseras«, säger Fredrik Frimodig, Chief Information Officer på den relativt nya eHälsomyndigheten, som har sitt ursprung i Apotekens Service AB och som har uppdraget att samordna regeringens initiativ på e-hälsoområdet. Tanken är att den nya myndigheten ska samverka med olika aktörer och se till att den samlade samhällsnyttan blir så stor som möjligt. TEXT PER ARONSSON FOTO SIGMA, JAN LINDMARK Sjukvården är sedan urminnes tider en traditionell värld, där läkarna är vana att styra och ställa. Fredrik Frimodig säger att det blir allt mer tydligt att patienten har ett informationsövertag när hon eller han möter doktorn. »Fakta och information finns i överflöd på nätet. Så det blir allt vanligare att patienteten har läst på och vet mer om sin diagnos än vad läkaren vet. Lägg därtill blodtrycksmätare och smarta klockor, som ger information i realtid om den egna hälsan. Det här är en utveckling som sjukvården måste omfamna och hantera.« När patienten blir kund Nu ställs gamla hierarkier på ända. Fredrik Frimodig och hans kolleger ser dagligen en utveckling mot att patienter och medborgare snarare blir upplysta kunder. Med det följer helt nya krav och möjligheter. »Något som är tydligt är att helheten i sjukvårdskedjan inte hänger ihop. Vi som patienter gör en resa genom ett antal steg i en sjukvårdsprocess. Är det då så att ett eller två steg är mindre lyckade, så påverkar det helhetsintrycket. Den stora utmaningen för oss på myndigheten är att hjälpa sjukvården att skapa processer, där allt hänger ihop i ett obrutet flöde«, säger han och fortsätter: »Ta exempel det här med remisshanFredrik Frimodig säger att det är dags att sjukvården hänger med i den digitala utvecklingen. teringen från primärvården till specialistläkare. Hela den hanteringen bygger 20 idag på att läkare skickar brev eller fax till varandra. Patienten har ingen som helst kontroll på var hans eller hennes ärende finns i processen. Det är sådant som skapar onödig oro och frustration. Här gäller det att hitta smidiga digitala lösningar, som kan rullas ut på nationell nivå.« Ett annat exempel är att i andra sammanhang, så bokar människor själva tider. Att just sjukvården skickar ut kallelser, som ofta leder till att besök måste ombokas eller att patienten inte kommer på utsatt
WE INTELLIGENTA FÖRPACKNINGARSKAPAR STARKARE VARUM
ÄRKEN
WE MICROSOFT VILAR PÅ MOLNEN
WE SÅ EFFEKTIVSERASLEVERANTÖRSKEDJAN
WE PRODUKTION 2030
WE VOLVOS DIGITALAFRAMTIDSFABRIK
WE UTBLICK – SVENSKAR BYGGERNY SKOGSINDUSTRI I LAO
S
WE SSG PROFILE
WE SSG NOTISER
WE SÅ HÄR TÄNKER CHALMERS