WE LEDARE
WE INTERNET OF THINGS TARÖVER VÄRLDEN
WE STANDARDISTERINGEN AV loT
WE INTERNET, UPPFINNINGEN SOMFÖRÄNDRADE ALLT
WE KONVOJER MED LÅNGALASTBILSTÅG
WE AUTONOMA FORDONPÅ VÄGARNA
WE SAMVERKA OM DU VILL VARA SSG NOTISERMED I MATCH
EN
WE SJUKVÅRDEN TAR STEGET UTI CYBERRYMDEN
WE INTELLIGENTA FÖRPACKNINGARSKAPAR STARKARE VARUM
ÄRKEN
DEN SMARTA INDUSTRIN | 2:2015 Stora Enso har unde
r flera år arbetat med FoU i syfte att använda RFID-teknologin (Radio Frequency Identification) tillsammans med utvecklingen av Internet of Things (IoT) för att förädla koncernens konsumentförpackningar. »IoT och utvecklingen inom detta område är viktig för förpackningsindustrins framtid. Vi använder oss redan av RFID-teknologin, som gör det möjligt att med hjälp av dataleveranser till sensorsystemet läsa av data från molnet«, säger Dr Juha Maijala, chef för FoU och Innovation Packaging för smarta förpackningar inom Stora Ensos affärsområde Consumer Board. Stora Enso ser fantastiska vinningar med den nya teknologin för alla parter. »De intelligenta förpackningarna ger stora fördelar utifrån en global utgångspunkt och vi strävar nu efter att inkludera allt fler aktörer i värdekedjan. Med smarta etiketter kan försäljningen öka, samtidigt som produkterna kontrolleras och skyddas i förpackningarna. De kan också hjälpa konsumenterna att bättre förstå innehållet i produkterna. Och det faktum att konsumenten får rätt önskad produkt, medför att varumärkesägarna får bättre kontroll över vad som händer med deras varumärken, säger Juha Maijala. Öppet innovationscenter i Helsingfors För att få till en bättre dialog med varumärkesägarna kommer Stora Enso starta ett öppet innovationscenter för förpackningar vid sitt huvudkontor i Helsingfors. »Vi kommer att skapa ett erfarenhetscenter dit vi bjuder in våra kunder och partners för att tillsammans utveckla nya idéer. Här kommer också en del av vår laboratorieutrustning finnas«, säger Marko Hakovirta, Senior Vice President, Innovation, Stora Ensos affärsområde Consumer Board. Utöver detta har Stora Enso två andra forskningscenter inom konsumentförpackningar – en i Karlstad och en i Imatra. 23 Viktigt med partnernätverk Stora Enso kommer i första hand inte att använda sig av den nya tekniken för de breda marknaderna och produkterna. »Vårt fokus när det gäller intelligenta förpackningar är mer inriktat på exklusiva förpackningar, där det är viktigt att lyfta fram varumärket och specificera innehållet, som exempelvis allergiska ämnen, för att göra livet lättare för konsumenterna. Sedan kan det också handla om visualisering och förstärkning av konsumenternas upplevelse av varan samt varumärket«, säger Juha Maijala. En viktig del i utvecklingen av de nya förpackningarna är det partnernätverk, som Stora Enso har byggt upp. »Vi har flera aktörer och varumärken, som vi samarbetar nära med för att ta fram olika typer av intelligenta funktioner och lösningar. Tillsammans kan vi skapa stora fördelar för konsumenter och företag. Juha Maijala »IoT och utvecklingen inom detta område är viktig för förpackningsindustrins framtid«, säger Dr Juha Maijala, chef för FoU och Innovation Packaging för smarta förpackningar inom Stora Ensos affärsområde Consumer Board.
WE MICROSOFT VILAR PÅ MOLNEN
WE SÅ EFFEKTIVSERASLEVERANTÖRSKEDJAN
WE PRODUKTION 2030
WE VOLVOS DIGITALAFRAMTIDSFABRIK
WE UTBLICK – SVENSKAR BYGGERNY SKOGSINDUSTRI I LAO
S
WE SSG PROFILE
WE SSG NOTISER
WE SÅ HÄR TÄNKER CHALMERS