WE LEDARE
WE INTERNET OF THINGS TARÖVER VÄRLDEN
2:2015 | DEN SMARTA INDUSTRIN Smart boende - Frit
id & underhållning - J.I.T information - Dygnet runt-anslutning Smarta städer - Trafikledning - Trafiksäkerhet - Trafikljuskontroll - Vattenförvaltning - Smarta soptunnor Internet of Things Smarta byggnader - Smarta hem - Ljus- och A/C-kontroll - Närvarosensor - Smart säkerhet - Vatten- och elmätning Smarta transporter - Elektrisk mobilitet - Smart logistik - Infrastruktur - Höghastighetståg - Appar för pendlare Smart energi - Smarta elnät - Felsökning/övervakning - Volt/elkraftsensorer - Konsumtionsmätare - Virtuella kraftverk Smart industri - Optimerad produktion - Ljuskontroll, säkerhet - Ställdon - Robotar Smart hälsa - Biosensorer - Fjärrdiagnoser - Hälsoövervakning - Virtuella hälsorum - Digitala doktorer En annan – och kanske en av de viktigaste utmaningarna - är avsaknaden av gemensamma internationella standarder inom IoT. »Vi har idag en ganska bra standardisering på lägsta nivån för kommunikation mellan sensorer, subsystem och system. Men för kommunikation mellan olika informationssystem är det besvärligare. Det är ett svårare område, men det finns idag IT-arkitekter, som arbetar med att försöka skapa generella modeller för detta. Vi kommer helt säkert att få fler aktörer än två och deras roll kommer inte att vara lika dominerande, som i mobilvärlden«, säger Heikki Ailisto, VTT. Östen Frånberg, Luleå Tekniska Högskola, är också expert i SIS svenska grupp, som arbetar med ISOs internationella standardisering av IoT. (Se även artikel sid 10). Han tillägger: »Det som är viktigt nu är att komma överens med andra standardiseringsorganisationer om hur den tekniska standarden för IoT ska se ut. Att vi gemensamt kan gå ut och säga att så här ska vi definiera IoT och det är efter de här riktlinjerna nya IoT-system bör byggas, så att vi får interoperabilitet, det vill säga samverkan mellan olika IoT-system.« Säkerheten måste lösas Att lösa datasäkerhetsriskerna är en annan utmaning. När fabriker och maskiner över hela världen är uppkopplade via nätet ökar riskerna för att informationen kommer i orätta händer. »Detta är en svår nöt att knäcka. Hur gör man för att förhindra att någon obehörig utomstående ställer till problem med exempelvis ett företags pappers- eller stålproduktion, vilket nyligen skedde i Tyskland», säger Heikki Ailisto, VTT. En annan viktig knut att lösa är vem som ska äga all data, som företagen levererar och som redan idag finns tillgänglig. En hel del av denna information är känslig för både individer och företag. »Jag tror att det kommer att finnas ett behov av neutrala och pålitliga marknadsplattformar, så kallade ´trusted third partners´, som kan garantera en ökad säkerhet i informationsutbytet och skapa 6 förtroende och en balans mellan olika intressen«, säger Heikki Ailisto, VTT. Dataanalys i fokus En annan utmaning är möjligheten att ta hand om all data som produceras. IBM uppskattar att 90 procent av all data som genereras aldrig analyseras eller leder till något. Det IBM tänker erbjuda är därför branschspecifik hjälp att dra nytta av all ny data som produceras. Dessutom ska IBM bygga upp ett slags ekosystem tillsammans med olika partners i form av tillverkare av hårdvara, operatörer och företag, som producerar data. Ett sådant färskt partnerskap har IBM bland annat slutit med The Weather Company, som äger ett nät av över 100 000 vädersensorer och som även samlar in data från miljoner mobiler, byggnader och fordon. Ett annat exempel är GE, som under 2011 hjälpte det italienska flygbolaget Alitalia att med hjälp av analys av stora data och förbättrad kommunikation mellan sensorer och markkontroller identifierar och analyserar bränsleutnyttjandet. Med dessa investeringar har flygbolaget hittills sparat 46 miljoner USD. Idag samarbetar GE även med andra flygbolag, som
WE STANDARDISTERINGEN AV loT
WE INTERNET, UPPFINNINGEN SOMFÖRÄNDRADE ALLT
WE KONVOJER MED LÅNGALASTBILSTÅG
WE AUTONOMA FORDONPÅ VÄGARNA
WE SAMVERKA OM DU VILL VARA SSG NOTISERMED I MATCH
EN
WE SJUKVÅRDEN TAR STEGET UTI CYBERRYMDEN
WE INTELLIGENTA FÖRPACKNINGARSKAPAR STARKARE VARUM
ÄRKEN
WE MICROSOFT VILAR PÅ MOLNEN
WE SÅ EFFEKTIVSERASLEVERANTÖRSKEDJAN
WE PRODUKTION 2030
WE VOLVOS DIGITALAFRAMTIDSFABRIK
WE UTBLICK – SVENSKAR BYGGERNY SKOGSINDUSTRI I LAO
S
WE SSG PROFILE
WE SSG NOTISER
WE SÅ HÄR TÄNKER CHALMERS