Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Eldrivet - en utmaning
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Byggsverige
Byggnadsarbetaren Portad efter drogtest
Byggnadsarbetaren Panelen
Byggnadsarbetaren Ögonblicket
Byggnadsarbetaren Korgen - en hissnande fördel
Byggnadsarbetaren På nytt jobb
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Här finns "gömda" pengar
Byggnadsarbetaren Gästkrönikan
Byggnadsarbetaren Besserwissern
Byggnadsarbetaren Årets byggmiss 2022
ÅRETS BYGGMISS 2022 Emmas bilder från badrummet h
ar blivit en följetong i Byggmissgruppen. Åtta månader efter inflyttningen fungerar badrummet fortfarande inte som det ska. arbetar därför mycket hemifrån. Hon säger att ”hantverkarna som kommer från underentreprenörer varit jättetrevliga”, men att det vid den senaste större åtgärden som Lindstams Bygg gjorde, då badrummet bilades upp, var en del sura miner. – Pappa mötte en av de hantverkarna vid entrén när han skulle till lägenheten och då sa en av dem till honom att ”hon bara gnäller, det är inget fel på avloppet”. Nu har Emma lämnat över ärendet helt till sin jurist och försäkringsbolag. Det som hänt sedan årsskiftet är att Bonava skickade ut en besiktningsman. Han godkände badrummet. – Han kollade väldigt lite och sa att han litade på Lindstams Byggs egenkontroll, berättar Emma. Sedan genomförde försäkringsbolaget alltså en egen besiktning. De spolade vatten på golvet för att kolla fallet, filmade rören och tittade på Emmas bilder som hon tog när Lindstams Bygg gjorde om badrummet. Det slutade med 16 Filmning visade att det låg flytspackel i avloppsröret. anmärkningar, enligt Emma. Bland annat var det fel på fallet, problem med rören som filmades och anmärkningar på tätskiktet. – Nu har försäkringsbolaget startat en process. Jag vet inte vad som kommer hända härnäst. Jag antar att det blir en tvist mellan försäkringsbolaget och Bonava/Lindstams Bygg. Jag har fått rättsskydd av försäkringsbolaget så det här toastoppet kanske hamnar i domstolen till slut. Jag vet inte. Jag vill bara att den här mardrömmen ska gå över. Ända sedan problemen med badrummet började har varken Bonava eller Lindstams Bygg velat svara på frågor om Emmas badrum. Till exempel om varför det tar så lång tid att fixa problemen. En annan fråga tidningen vill ha svar på är varför Bonavas besiktningsman godkände toan medan besiktningsmannen från försäkringsbolaget hittade 16 fel. I ett mejl till tidningen skriver Fredrik Hammarbäck, presschef på Bonava, följande: ”Vi kommenterar inte våra relationer med enskilda kunder. Den aktuella fastigheten är överlämnad till bostadsrättsföreningen som ansvarar för fastigheten. Bonava för dialog med föreningen, kunden och entreprenören och har också garantiåtaganden som sträcker sig över fem år och en ansvarstid som sträcker sig över tio år.” Morgan Lindstam, vd på Lindstams Bygg, skriver i ett annat mejl att ”Brf styrelsen och Bonava har utfört besiktning av en auktoriserad besiktningsman. Besiktning var godkänd utan anmärkning. Någon annan besiktning har vi inte kännedom om.” ● 46 BYGGNADSARBETAREN #3, 2023
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Bildkryss
Byggnadsarbetaren Medlemssidor