HÅLLBARHET Grönt Norden i praktiken I augusti 201
9 antog de nordiska statsministrarna vision 2030 om att Norden ska bli världens mest hållbara och integrerade region. Visionen vilar på tre strategiska områden: Ett grönt Norden, Ett konkurrenskraftigt Norden och Ett socialt hållbart Norden. Samhällets sektorer och aktörer med olika perspektiv i Norden behöver jobba tillsammans för att nå visionen. Nordens tidning har pratat med fyra Nordbor, aktiva inom hållbart mode, resande, odling och mat, som i sitt engagemang och entreprenörskap främjar en grön omställning av våra samhällen. TEXT: EMELIE DAHLSTRÖM-RAVN Delad odling Namn: Gustaf Wiklund Bor: Helsingborg Yrke: Strateg Favoritgröda: Dill Berätta om Co-Grows arbete? – Vi är en ny modern matrörelse som vill göra det möjligt för att alla ska kunna odla sin egen mat. Det gör vi bland annat genom att erbjuda en gratis webbtjänst där odlare och trädgårdsägare hittar och tar kontakt med varandra. Co-Grow har växt till en nationell rörelse och hittills har ungefär 1 500 använt tjänsten. Hur startade ditt engagemang för delad odling? – Jag var på semester i Skottland och såg en sådan där annons där man längst ner kan riva av ett telefonnummer. I annonsen var det någon som ville dela trädgård. Jag tyckte att tanken var lysande och ville gärna se om det gick att göra något mer med den. Det finns så många möjligheter både miljömässigt och socialt med just trädgårdsdelning. Det handlar om möten mellan människor, att vi delar 18 NORDENS TIDNING 2-21 på knappa resurser och att det odlas hälsosam mat lokalt. Utifrån ett nordiskt perspektiv, hur ser du att er rörelse kan utvecklas? – Eftersom trädgårdsdelning ofta innebär möten mellan människor som annars inte skulle ha träffats kan just glädjen att odla tillsammans vara en möjlighet för att riva både sociala och kulturella barriärer. Där vi också kan lära av varandra. Vi skulle gärna utveckla vår plattform så att den enklare kan användas utanför Sverige. Vilka är dina bästa tips för den som vill engagera sig i delad odling? – Att ta lägga upp en annons på CoGrow.se och där ta kontakt med andra som vill dela trädgård. Att bara sprida kunskapen och idén med trädgårdsdelning till andra är också värdefullt. Men till syvende och sist handlar det om att vi sätter spaden i jorden och återskapar våra köksträdgårdar. FOTO: EVIN WIKLUND