SPONSRINGSLÄGET I FÖRBUNDEN 2022 1
SPORT & AFFÄRER JUDOFÖRBUNDET 240.000 kr KANOTFÖR
BUNDET 200.000 kr Sponsorer: Svenska Spel och Nelo. KARATEFÖRBUNDET 120.000 kr Sponsorer: Kaiten och JAKO KLÄTTERFÖRBUNDET 1.100.000 kr (Minskning 160.000) Fotnot 11. (Minskning 600.000) Sponsorer: LKAB, Dynafit och Svenska Spel. KONSTÅKNINGSFÖRBUNDET 300.000 kr KORPEN <50.000 kr (Minskning 100.000) Sponsorer: Scanworld, Sporrong, Choice och Svenska Spel. (Minskning 225.000) MOTORSPORTFÖRBUNDET <50.000 kr MÅNGKAMPFÖRBUNDET <50.000 kr TRIATHLONFÖRBUNDET 1.000.000 kr (Oförändr.) Fotnot 12 (Oförändr.) Fotnot 13. ORIENTERINGSFÖRBUNDET 3.700.000 kr (Ökning 300.000, + 8,8 %) Sponsorer: Bagheera, Landshypotek Bank, Idre Fjäll, Folksam, Silva, Fabege, Svenska Spel, Sportdoc (Ultimate Nordic AS), Nordenmark, Craft, ICEBUG och Garmin. PADELFÖRBUNDET 5.000.000 kr (Ökning 1.000.000, +25%) Sponsorer: CUPRA, Wilson, Folksam, Matchi, Elite Hotell, Craft, Effektiv, PadelTotal, Eljouren, Simplicity, Power Plate Sverige, Mammuth, Racket Giganten, Hjerta, Mediateknik, Livingsport, Adlitt och Instantpadel. PARASPORTFÖRBUNDET 15.000.000 kr Fotnot 14. (Oförändr.) Sponsorer: ATG, Folksam, Toyota, Sigma, SAS, JYSK, SKF, Uniqlo, Scandic, Grand Travel, NeH, Minnesota Communication, Vinge, Hemma kommunikationsbyrå, Isotop, Hear, Hallvarsson & Halvarsson, Svenska Spel, LRK AB, SHL och Lions. RIDSPORTFÖRBUNDET 20.000.000 kr RODDFÖRBUNDET 150.000 kr Fotnoter Fotnot 15. (Ökning 2.000.000, + 11,1 %) Sponsorer: Folksam, ATG, Saab, Granngården, Försvarsmakten, NEH, Equi Tours, Animo och Horseware. (Ökning 150.000) Sponsorer: Skyways Nordic /Filippi och Swedemount RUGBYFÖRBUNDET >100.000 kr Sponsorer: Svenska Spel, Hyundai och Macron. Fotnot 16. SEGLARFÖRBUNDET 1.300.000 kr (Ökning 300.000, + 30 %) Sponsorer: Robline, Seldén, Svenska Sjö, Ackert, North Sails, Marstrand Yachts, Marstrands Havshotell, Evy Technology, Båths. SIMFÖRBUNDET 5.800.000 kr (Minskning 1.200.000) Sponsorer: Arena, Scandic, Malmsten, Vansbrosimningen, NEH, Svenska Spel, Folkpool, Fabege, Folkspel och Pahlén. SKATEBOARDFÖRBUNDET 80.000 kr Sponsorer: Svenska Spel. SKIDFÖRBUNDET 113.000.000 kr (Minskning 12.000.000) Sponsorer: Svenska Spel, AUDI, Bauhaus, Craft, Cramo, Forefront, Folksam, GoodYear, Helly Hansen, Huski Wear, Infor, Ica, Life, Lyko, OBOS, re:member, Scania, SkiStar, Sundström, Svenska Postkodlotteriet, Re:member, Thermia, Vattenfall m.fl. Fotnot 17. SKIDSKYTTEFÖRBUNDET 31.565.000 kr (Ökning 7.035.000, + 28,7 %) Sponsorer: Monitor, ATG, Fristads, Autoexperten och Optimera (huvudpartners). Stanley Security, Swegon, Jämtkraft, Volkswagen, Idre Fjäll, och Swedemount (teampartners). SKOLIDROTTSFÖRBUNDET 320.000 kr Sponsorer: Svenska Spel. SKRIDSKO-, KÄLK-, OCH RULLIDROTTSFÖRBUNDET 55.000 kr Sponsorer: NoName Sports (Oförändr.) (Oförändr.) Fotnot 1: Badmintonförbundets Forza/Victor-avtal löper ut juni 2022 men förväntas ersättas med avtal av motsvarande storleksordning som tidigare. Fotnot 2: Bouleförbundet har ej möjlighet att lämna ut namn på sponsor. Fotnot 3: Bowlingförbundet har brutet verksamhetsår. Fotnot 4: Brottningsförbundet vill inte uppge exakt siffra då det skulle röja uppgifter som är exklusiva för alla parter. Fotnot 5: Friidrottsförbundet har enbart lämnat en prognos. Fotnot 6: Sedan Landhockeyförbundets uteslutning ingår landhockey i Svenska Amerikansk Fotbollsförbundet. Fotnot 7: Gymnastikförbundet kan inte ge exakt svar förrän sista kvartalet 2022 då förbundet har flera diskussioner med partners i gång. Fotnot 8: Siffrorna inkluderar ej Handbollsligan och SHE. Fotnot 9: Innebandyförbundet har sedan 2021 upplåtit de kommersiella rättigheterna för Svenska Superligan (SSL) till Föreningen Svenska Superligan. Fotnot 10: Islandshästförbundet är ny medlem i Riksidrottsförbundet och därmed ny på listan. Fotnot 11: Karateförbundet uppger att det blivit svårare att få partners på grund av pandemin. Fotnot 12. Svemo har inga sponsorer för förbundets verksamhet. Däremot finns sponsorer som riktar sig till deras grenar som motocross, enduro och speedway och då kopplat till viss typ av verksamhet som SM, EM, VM, ungdomsverksamhet, enstaka event och utvecklingsprojekt. Svemo centralt har valt att inte aktivt skaffa sponsorer då de sponsorpengar som finns tillgängliga behövs primärt hos förare, klubbar och tävlingsarrangörer. Racerbåtförbundet ingår numera i Svemo. Fotnot 13: Mångkampförbundets ledning vill inte svara men enligt en källa med insyn är förbundets sponsring oförändrat. Fotnot 14: Padelförbundet är ny medlem i Riksidrottsförbundet och därmed ny på listan. Har en ambition att nå 8 miljoner kronor i år. Fotnot 15: Förbundet har tre verksamhetsdelar - Svenska Handikappidrottsförbundet, Sveriges Paralympiska Kommitté och Special Olympics Sweden – de kommersiella rättigheterna är uppdelade i dessa. Beloppet som anges är den totala summan. Fotnot 16: Rugbyförbundet vill inte svara men enligt senaste årsredovisningen ligger sponsringen under 100 000 kronor. Fotnot 17: Summan omfattar Alpint, Längdskidåkning, Freestyle, Skicross, Snowboard, Speedskiing, Telemark, Backhoppning med Nordisk kombination, Rullskidåkning och Freeskiing. Fotnot 18: Sedan Kälksportförbundets uteslutning ingår kälksport i Skridsko-, Kälk- och Rullidrottsförbundet. Förbundet har ytterligare några partners, men kan ej på grund av sekretess redovisa dessa summor. Fotnot 19: Squashförbundet förhandlar med två partners för sponsring av landslagskläder, men ej klart i skrivande stund. Fotnot 20: Tennisförbundet har partners på ingång och kan öka ytterligare under 2022. (Minskning 20.000) Fotnot 18. SKYTTESPORTFÖRBUNDET 800.000 kr Sponsorer: Svenska Spel. (Oförändr.) FÖRÄNDRINGAR OCH NYA FÖRBUND Kälksportförbundets, Landhockeyförbundets och Racerförbundets verksamheter har upptagits i andra förbund de senaste åren, se fotnot 6, 12 och 18. Vid riksmötet i maj 2021 valdes Svenska Padelförbundet och Svenska Islandshästförbundet in som medlemmar i Riksidrottsförbundet, och medverkar i listan för första gången i år. SKIDSKYTTEFÖRBUNDET (Håkan Blidberg, marknads- och kommunikationschef)unikationschef) – Skidskytteförbundets Strategi 2026 innebär ambitionsökningar inom flera områden, bland annat ekonomiska och marknadsmässiga. Strategin antogs under år 2020 och vi ser redan nu konkreta resultat kopplat till dessa högt satta mål. I praktiken har vi genomfört en större omorganisation av verksamheten som lett fram till att vi arbetar mer målinriktat och integrerat. – Därmed har vi uppnått nya synergier och skapat större effekter för våra partners, vilket genererar större intäkter för oss. Framgångarna i skidspåren är både en förutsättning för det här arbetet, men också en effekt av hela organisationens samlade arbete. TENNISFÖRBUNDET (Jonas Elmblad, kommersiellt Ansvarig) – Vi ser ett ökat intresse från partners genom att vi nu har en tydligare kommersiell struktur, ny paketering och ett stort fokus på aktivering av våra samarbeten under hela året. Vidare arbetar vi aktivt med förbundets nya övergripande strategi Game Change 2030 som prioriterar tolv tydliga målområden på nationell, regional och lokal nivå vilket ger partners en bättre förståelse för våra framtida visioner och den breda verksamhet förbundet bedriver, inte minst inom inkludering, jämställdhet och hållbarhet. – Samtidigt har partners börjat förstå och värdesätta att tennis är en idrott som bevisligen är starkt kopplad till hälsa och välbefinnande och därför också bidrar till en bättre folkhälsa. INNEBANDYFÖRBUNDET (Anki Kjellberg, försäljnings- och partneransvarig) – De senaste åren har SIBF tagit ett rejält omtag med Stefan Jonasson som ny marknads- och arrangemangschef. I somras värvade han mig och tillsammans med duktiga kollegor på andra enheter bygger vi affärer på relationer som du kan lita på. Vi är framåtlutande och bygger upp ett nätverk mellan partners med devisen att ni ska aldrig ha råd att lämna oss. – Innebandy är en av Sveriges största sporter som gör stor samhällsnytta. Det ska vi med värme, glädje, ödmjukhet och stolthet fortsätta sprida sig till våra partners. Att vi har starka viktiga huvudpartners som Returpack, EY och OBOS drar med sig andra företag. – Våra två VM-guld kommer också hjälpa oss framöver. Vi är stolta över vårt arbete och vill fortsätta utvecklas. (Minskning 500.000) Sponsorer: Trimtex, Apollo Sports, Scandic och RF/Svenska Spel. TYNGDLYFTNINGSFÖRBUNDET <50.000 kr VARPAFÖRBUNDET 107.500 kr (Oförändr.) (Minskning 5.000) Sponsorer: Svenska Spel och Sportalliansen. VATTENSKID & WAKEBOARDFÖRBUNDET 155.000 kr Sponsorer: Svenska Spel och Craft. VOLLEYBOLLFÖRBUNDET 600.000 kr (Oförändr.) Sponsorer: Mikasa, BaseSport, Svenska Spel och Genius Sports. (Oförändr.) GOLFFÖRBUNDET (Anders Dalered, försäljningschef) – Det är flera parametrar till varför vi ökar. Dels har golfen gått väldigt bra under pandemin då det har varit en av få idrotter som faktiskt har kunnat fortgå trots restriktioner mm, vilket gjort att intresset blivit högre att verka inom golfen. – Det har gjort att vi har fått in några nya partners, och genom ett långsiktigt och bra samarbete med våra befintliga partners har några valt att utöka sitt engagemang med oss. Så vi kämpar på och försöker hela tiden bygga mervärden för att vara partner till oss och genom det även stärka vår idrott. STYRKELYFTFÖRBUNDET 100.000 kr Sponsorer: Eleiko och NEH TAEKWONDOFÖRBUNDET 298.000 kr Sponsorer: Svenska Spel. TENNISFÖRBUNDET 4.700.000 kr (Ökning 2.700.000, + 135 %) Sponsorer: Elite Hotels, MATCHi, Gjensidige Försäkringar, Ár functional, RS Sports, HEAD, Office Network , Ledenergy, VMI, och House of Bontin. Fotnot 20. (Ökning 123.000, + 70,3 %) (Minskning 160.000) Sponsorer: IPPON-SHOP och Svenska Spel. (Minskning 150.000) SPORTDYKARFÖRBUNDET 80.000 kr Sponsorer: Svenska Spel. SQUASHFÖRBUNDET <50.000 kr (Minskning 80.000) Fotnot 19. (Ökning 100.000) FOTBOLLFÖRBUNDET (Stefan Abelsted, gruppchef sälj- och affärsutveckling) – Vi ser ökat intresse till att göra skillnad på riktigt, att företagen än mer vill bidra till samhällsnytta. Med fotbollens storlek så har vi möjlighet att göra just skillnad på riktigt. Det här har vi fångat upp och skapat våra upprop: ”Vi säkrar ungas hälsa”, ”Vi skapar kvinnliga förebilder”, ”Vi gör samhället öppnare”. Till de här ”uppropen” kopplas en mängd olika projekt och verksamheter som våra partners vill investera i, associeras till och vara med och driva tillsammans med oss. – Att vi sedan har attraktiva landslag på både dam- och herrsidan som skapar ett stort engagemang och förenar Sverige är såklart även det en stor fördel. Vi har också förlängt avtalet med Svenska Spel som fotbollens huvudsponsor till och med 2028. Avtalet innefattar gemensamma satsningar inom jämlikhet, inkludering och mångfald och mot matchfixning. – I och med förlängningen av samarbetsavtalet så säkerställs även finansieringen av Tipselitprojektet för fortsatt spelarutveckling på flick- och damelit. Svenska Spel blir även huvudsponsor till Svenska Cupen. KOMMENTARER (Ökning 80.000)