JBF_12_2019 1
Flexit vässar sin kommunikation – Vill öka klimat
kunskaperna i bygghandeln Norska Flexit startade sin nysatsning på bygghandeln Sverige för drygt 2,5 år sedan. Affärerna går sakta men säkert bättre och bättre, men det är långt kvar till den marknadsposition företaget har i Norge. - Generellt sett är kunskapen om hur man ska förbättra inneklimatet relativt låg hos konsumenten, men även hos byggaren. Ventilationen är ofta nedprioriterad och det vill vi ändra på, säger Per Ek, försäljningschef på Flexit Sverige AB. DÄRFÖR SATSAR FLEXIT på ett nytt kommunikationskoncept för att öka medvetenheten hos byggare, bygghandeln och konsumenten om vad ett dåligt inneklimat kan leda till, exempelvis fukt, mögel, astma och allergier, och hur man kan förbättra det. Förutom att förpackningarna är mer informativa, har Flexit satsat på en ny hemsida, sökordsoptimering och butikskommunikation. Öka merförsäljningen Per Ek berättar att de flesta vet att vi behöver bra ventilation i våra bostäder eftersom vi bygger tätare hus idag än tidigare, men kunskaperna om hur man gör är låga hos såväl byggvaruhandeln, hantverkare som slutkunderna. Enligt honom brukar inte byggare, särskilt på ROT-sidan, tänka på ventilation i första hand och butikspersonalen har normalt inte ventilation i fokus heller. - Det är viktigt att vi utbildar personalen i bygghandeln så att de också tänker ventilation när de säljer exempelvis fönster eller isolering. Det kan ju också öka deras merförsäljning, säger Per Ek som har arbetat med utformningen av det nya kommunikationskonceptet sedan han började på Flexit för 2,5 år sedan. För att underlätta både för personal och kunderna har Flexit tagit fram ett nytt material för butikerna. Det handlar bland annat om information om de olika ventilationssätt som finns, monteringstips, skötselråd med mera och skyltar som hjälper en att navigera bland olika ventilationslösningar. Webben vägvisare Flexit vill också öka medvetenheten om vikten av ett bra inneklimat hos villaägare och hur de ska uppnå det. Flexit har därför lagt stor möda på att kartlägga köpprocessen, som ofta börjar med att man söker information på webben. Tanken är att alla sökord som kan kopplas till inneklimat, såsom astma, allergi, radon, fönsterbyte och renovering, ska leda konsumenten till relevant information på Flexits hemsida, som också lotsar besökaren till närmaste återförsäljare. - Vi vill få konsumenterna att tänka på ventilation och trigga igång kundresan när de söker efter information som kan beröra inneklimatet. Vi vill upplysa om hur viktigt det är med en bra ventilation. Många gånger är förklaringen till allergier och astma att ventilationen är dålig. Det finns exempel på barn som blivit fri sin förkylningsastma när ventilationen i hemmet har förbättrats. Bra ventilation handlar om god hälsa, säger Per Ek. 2 Per Gidlund ARBETSBELYSNING FÖR PROFFS LED www.barebo.com Säljs och distribueras av JBF ■ 12-2019 19