JBF_12_2019 1
Utlokaliserad utbildning – lyckokast för Bolist S
om många andra företag satsar Bolist på kompetensutveckling för att stärka konkurrenskraften och locka nya medarbetare, men få vill utbilda sig Stockholm. - Bolist-butiker finns över hela landet och Sverige är långt. Att samlas i Stockholm tar tid och man måste ta ledigt. Det blir dyrt, säger Helen Walldén som är en av delägarna till Bolist-butiken i Svedala. DÄRFÖR BÖRJADE BOLIST hålla utbildningar i butikerna, och det blev en succé. - Det finns ganska många bolist-butiker i Skåne och vi har en bra lokal med plats för många deltagare så vi anordnade utbildningar hos oss. Personal från åtta närliggande Bolist-butiker deltog i kurserna. De kom på dagen och kunde åka hem på kvällen. Det blir mer effektivt, berättar Helen Walldén. Tuffare konkurrens Kompetensutveckling är nödvändig idag för situationen inom byggvaruhandeln ställer allt högre krav på den lokala handlaren. Konsolideringen inom branschen och nya aktörer som gett sig in i byggvarumarknaden har skärpt konkurrensläget. - Alla vill ha sin del av kakan. Det handlar om att överleva, för det blir tuffare och tuffare. Nu är det fler aktörer som krigar. Det är ett väldigt priskrig och marginalerna sjunker. Alla vill ha bra kvalitet till lågt pris, säger Helen Walldén. Lära sig kunden Därför är utbildningar som hjälper en att tackla kunden viktiga. Helen Walldén betonar att kunskaper i kundbemötande är oumbärligt idag. Man måste veta hur olika kunder fungerar och hur deras köpprocess ser ut, och då är det inte alltid priset som är avgörande. - Det handlar om psykologi. Gör du rätt ökar du merförsäljningen. Service är så viktigt. Ger du bra service kan det många gånger motivera ett något högre pris. Locka medarbetare För att bli framgångsrik måste man kunna rekrytera bra medarbetare och då är JBF ■ 12-2019 27 Helen Walldén driver Bolist Svedala med sin man Håkan sedan 2009.