Proffsguide Proffsguide
Proffsguide Om Svenska Fönster
Proffsguide Innehållsförteckning
Proffsguide Tips till dig som arbetar med fönster
Proffsguide Checklista
Proffsguide Hållbarhet
Proffsguide Våra märkningar
Proffsguide Fönsterskolan
Proffsguide Förklaringar
Proffsguide Boverkets byggregler
Proffsguide Ljudreduktion
Proffsguide Hjälp för proffs
Proffsguide Så läser du måtten
Proffsguide SP Balans / Traryd Optimal
Proffsguide SP Stabil /Traryd Genuin
Proffsguide SP Fritid / Traryd Fritid
Proffsguide SP Intakt / Traryd Intakt
Proffsguide Tabeller inåtgående sortiment
Proffsguide Tabeller utåtgående sortiment
Proffsguide Våra mervärden - Miljö
Proffsguide Våra mervärden - Funktion
Proffsguide Våra mervärden - Design
Proffsguide Våra mervärden - Montage
Proffsguide Garantier Proffsguide Garantier SP Fön
ster och Traryd Fönster tillverkar genuina kvalitetsprodukter. Tack vare detta kan vi lämna en generös garanti. Omfattning SP Fönsters och Traryd Fönsters ansvar och kundens ansvar Trä Ytbehandlingens vidhäftning: 10-års garanti. Röta i trä (behandlade produkter): 10-års garanti. Röta i trä (obehandlade produkter): Ingen garanti. Kundens ansvar: Produkter med träutsida behöver ses över årligen på väderutsatta ytor såsom bottenstycken och ändträ. Underhållsmålning behöver utföras vid behov för att garantin ska gälla. Det är särskilt viktigt för produkter som har mörka kulörer eller lasyr på utsidan. Fönster- och dörrfunktionen Öppnings- och stängningsfunktionen: 10-års garanti. Täthet1 mot luft och vatten: 10-års garanti. Kundens ansvar: Montaget ska vara utfört enligt medföljande monteringsanvisning. Utvändig aluminiumbeklädnad Ytbehandlingens vidhäftning: 10-års garanti. Montage och täthet: 10-års garanti. Kundens ansvar: Aluminiumet ska rengöras årligen. Glas2 Kondens i isolerruta: 10-års garanti. Synliga fel på glas: 1-års garanti. Kundens ansvar: Garantin gäller isolerglasets täthet, gäller ej vid yttre påverkan på isolerglaspaketet. Beslag Funktion: 10-års garanti. Ytbehandling: 10-års garanti. Kundens ansvar: Gäller endast om beslaget använts och underhållits korrekt. Tillbehör (spröjs, solskydd, insektsnät, spaltventil samt övriga komponenter som inte är fabriksmonterade): 5-års garanti. Kundens ansvar: Ska monteras och underhållas enligt föreskrifter. Garantivillkor 1. Garantierna gäller samtliga produkter med isolerglas3. Felanmälan hanteras i enlighet med ABM07, eller annat mellan parterna gällande avtal. 2. Garantin täcker reparation, alternativt vid behov, ny produkt samt vad som i branschen anses vara normala kostnader för fönstermontage. Garantitiden för en produkt börjar normalt löpa från det datum då produkten levererades. Levereras produkten till ett projekt där slutbesiktning görs räknas garantitiden från datumet för slutbesiktningen. För att garantin ska kunna göras gällande krävs att produkten är monterad i Sverige eller Åland enligt medföljande monteringsanvisning samt underhållen enligt medföljande skötselanvisning och att giltigt kvitto kan uppvisas från inköpsstället. Garantin gäller även för de följdkostnader som kan uppstå genom fel på produkten, dock till ett maxbelopp på 15% av försäljningsvärdet. Följdkostnader för produkter med en försvårande inbyggnad täcks dock inte av garantin. Garantivillkoren gäller också i relation med konsument under förutsättning att bestämmelserna är till förmån för konsumenten. Vid en reklamation/felanmälan ska följande göras av kunden: 1. Anmäla skadan/problemet till inköpsstället/återförsäljaren. 2. Beskriva problemet så utförligt som möjligt, bifoga alltid foton som visar problemet, komplettera närbilder med ett foto på två meters avstånd (det underlättar hanteringen av ärendet). Inköpsstället/återförsäljaren sköter därefter all kommunikation med SP Fönster och Traryd Fönster i ärendet. Vid frågor kontaktar kunden återförsäljaren! 1) Tätheten mellan karm- och fönsterbåge, tätheten i glasningen av isolerglaset, samt tätningen i karm- och bågförbanden. Tätningslister får inte målas över, starka kemikalier får inte användas och underhåll av målning ska göras enligt skötselanvisningar. 2) Vi använder Svenska Planglasföreningens riktlinjer för reklamationsbedömning. Med ”kondens” i isolerruta avses inte kondens på isolerglasets utsida. Denna kondens är inte ett produktfel utan ett tecken på bra isolering. 3) Garantier för övriga produkter regleras i enlighet med ABM07. Funktion Röta Kondens i isolerruta FELANMÄLAN & FELSÖKNING Brister i varans utförande eller leveransens omfattning, som märkts eller borde ha märkts när varan överlämnades, ska reklameras inom en vecka och innan varan monteras. Om felet kan antas ha uppkommit under transport och varan kvitteras på särskild fraktsedel, ska felet dessutom omedelbart anmälas till fraktföraren. 26 Garantier
Proffsguide Logistik
Proffsguide Ledtider