Lokaltidningen Kanalen 1
LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM •
NR 43 • VECKA 43 • TISDAG 25 OKT • 2022 • ÅRG 27 samhälle &politik ditt Österåker NYHETER FRÅN ÖSTERÅKERS KOMMUN Mira och Cornelia är två av totalt 28 trivselledare på Skärgårdstadsskolan. De ordnar olika aktiviteter på rasterna för a alla ska ha något kul a göra. #9 OKTOBER 2022 PAX FÖR POSITIV UPPMÄRKSAMHET Pax i skolan är en arbetsmetod för ökad trygghet där fokus ligger på positiv uppmärksamhet. Metoden introducerades år 2019 på flera kommunala skolor i Österåker. Pax utgår från en vision om hur eleverna ska ha det i klassrummet för att alla ska må bra. Positiva beteenden synliggörs genom uppmuntran på olika sätt. Rydbo skola arbetar med Pax i alla klassrum och nu är skolan med i ett nationellt pilotprojekt för att introducera Pax i fritidsverksamheten. Fredrik Martis som arbetar på fritids i Rydbo skola, ser positiva effekter, inte minst för de elever som har utmaningar i klassrummet. Han lyfter hur viktigt det är att uppmärksamma gott beteende, särskilt för de barn som inte så ofta får höra att de är bra på något. Fredrik Martis och hans medarbetare har börjat med ”hissningar”, lappar med positiv feedback som delas ut till elever. – Vi ser glädjen hos eleverna och vi får också mycket positiv feedback från föräldrarna, säger han. Pax i skolan ingår i Socialstyrelsens lista över program som används för att förebygga normbrytande beteende och brott bland barn och unga i Sverige. I FOKUS: TRYGGHET I SKOLAN TRIVSELLEDARE FÖR EN TRYGG OCH AKTIV SKOLDAG På Skärgårdstadsskolan utbildas elever till att bli trivselledare. Tillsammans med pedagoger leder de arrangerade aktiviteter på rasterna för att alla barn ska känna sig trygga och inkluderade. Det är lunchrast på Skärgårdsstadsskolan och fotbollsplanen är fylld med elever i olika åldrar. En stor högtalare fyller den krispiga höstluften med medryckande musik. På planen står koner uppställda i banor, färgglada ärtpåsar ligger redo för spel och bollar flyger i luften. Energinivån är på topp. Bland alla som har samlats på planen utmärker sig ett antal elever som har särskilda västar med bokstäverna TL. De är Skärgårdstadsskolans trivselledare och håller i aktiviteterna som pågår på planen. Mira och Cornelia är två av dem. – På rasterna ordnar vi som är trivselledare lekar så att alla ska ha något att göra. Ingen ska känna sig ensam. Vi lär oss nya lekar varje vecka och sedan lär vi de andra barnen dem, säger Mira och Cornelia. ELEVER UTBILDAS TILL TRIVSELLEDARE Sedan 2016 utbildar Skärgårdstadsskolan elever i årkurs 3–6 att bli trivselledare genom Trivselprogrammet. Det är ett nationellt program för att uppmuntra till rörelse och förebygga mobbning och utanförskap, som flera kommunala skolor i Österåker är med i. Eleverna nomineras till uppdraget av sina klasskamrater. De som blir trivselledare går en utbildning där de lär sig att vara en god förebild och positiv ledare, hur de kan dela in lag på ett schysst sätt och vad de ska tänka på när de leder olika aktiviteter. – Vi tycker att det är viktigt med trivselledare på skolan. Hos oss är det många elever som vill bli det och vi blev stolta att bli nominerade. Det är härligt att träffa andra elever och att de tycker att det är kul att vi ordnar lekar på rasten, säger Mira och Cornelia. I Skärgårdstadsskolan har alla elever i årskurs 1–6 lunchrast samtidigt för att de ska kunna delta i aktiviteterna på rasterna tillsammans. Dans har blivit särskilt populärt på skolan, inte minst sedan proffsdansaren Tobias Karlsson besökte skolan som en del av Trivselprogrammet. Eleverna fick lära sig en särskild koreografi, vilket lett till att spontandans nu hör rasterna till. ÖKAD TRYGGHET OCH GEMENSKAP Maria Björkund och Kicki Tollebäck är två av de ansvariga för trivselarbetet på skolan. – Vuxennärvaro på rasterna är viktigt. Tillsammans med trivselledarna utvärderar och planerar vi de olika aktiviteterna. Vi pratar också om hur vi kan bidra till att alla ska få en bra dag i skolan och arbetar med olika trygghets- och tillitsövningar. Det är ett stort ansvar att vara trivselledare och vi ser att det här arbetet inte bara ökar tryggheten och sammanhållningen på skolan, utan också bygger goda ledare för framtiden, säger KickiTollebäck, som själv är med och utbildar andra pedagoger i Trivselprogrammet. – Vårt trivselarbete genomsyrar verksamheten på skolan. Vi ser ett större lugn och en bättre sammanhållning där eleverna umgås med varandra i olika åldrar och konflikterna har minskat. Genom enkätundersökningar ser vi också att eleverna känner sig tryggare på skolan, säger Maria Björklund. TILLSAMMANSDAGAR Skärgårdstadsskolan arrangerar också så kallade Tillsammansdagar där alla elever på skolan, årskurs F–9, gör saker tillsammans för att knyta band till varandra och öka gemenskapen på skolan. Det kan handla om att plantera blommor, spela spel, dansa eller att göra andra aktiviteter tillsammans där alla elever är med och tar ansvar för gemenskapen. SÄKRA SKOLVÄGAR Österåkers kommun arbetar för en ökad trafi ksäkerhet och hållbara transporter för Österåkersborna. Det är kommunens ansvar att skapa de förutsättningar som krävs för att uppnå det. Som ett led i detta arbete prioriteras att säkra skolvägarna i Österåker. En av de vanligaste trafi ksituationerna som uppkommer vid skolor sker i samband med lämning. Många vårdnadshavare lämnar sitt barn med bil för att de anser att det är trafi kfarligt vid skolan på morgonen. Det blir en ond cirkel eftersom fl er bilar ökar risken för olyckor. För att minska antalet bilar vid lämning kommer kommunen förbättra elevernas förutsättningar att ta sig till skolan med cykel. Det sker dels genom inventering av cykelvägar som ansluter till skolområden, dels genom att identifi era sträckor längst med befi ntliga gång- och cykelvägar som har utvecklingsbehov. Kommunen utreder några specifi ka skolor i taget och först ut är Margretelundsskolan. För att säkra skolvägarna i Österåker ytterligare för kommunen dialog med rektorer, pedagoger och vårdnadshavare om hur förutsättningarna att cykla till skolan kan förbättras, men även för att öka barn och ungas kunskap om trafi ksäkerhet och hållbarhet. ÖSTERÅKER 2.0 En intensiv, kul och fartfylld valrörelse är över. M, L, C och KD styr vidare i Österåkers kommun med 27 mandat av 51 i Kommunfullmäktige. En förändring i den politiska organisationen väntar nu för att säkra och utveckla Österåkers position som en av Sveriges mest robusta kommuner. Kommunstyrelsen och övriga nämnder sitter året ut. Sedan fi nns ett förslag till ett antal förändringar i nämndsorganisationen. Detta som ett led i förnyelse- och förbättringsprocessen Österåker 2.0. Förslaget är bland annat att en utbildningsnämnd införs för att hantera förskolan, skolan och gymnasiet. För att betona vikten av ett gott näringslivsklimat i kommunen och stärka servicen gentemot företagarna förelås även en helt ny nämnd; Näringslivs- och arbetsmarknadsnämnden. Förutom rena näringslivsrelaterade frågor planeras bland annat att den kommunala vuxenutbildningen och det kommunala aktivitetsansvaret ska ingå där. Även frågor som rör integration föreslås att ligga inom nämndens ansvarsområde. Uppe för förslag är även fyra nya övergripande mål: 1. Österåkers verksamheter präglas av hög kvalitet. 2. Österåker har en robust och eff ektiv ekonomi. 3. Österåker är en trygg kommun. 4. Österåkers utveckling sker med fokus på en hållbar framtid. Förslagen behandlas under Kommunstyrelsen under vecka 43 och beslut fattas i Kommunfullmäktige i november. Mer information kommer i budgeten för 2023 som behandlas av Kommunfullmäktige 21 november. Det är med stor entusiasm och tillförsikt som jag ser fram mot de kommande fyra åren! Michaela Fletcher (M), Kommunstyrelsens ordförande. PROGRAM FÖR ATT STÄRKA BARNS PSYKISKA HÄLSA För att förbättra den psykiska hälsan bland unga startar Österåkers kommun det hälsofrämjande programmet Youth Aware of Mental Health (YAM). Från och med oktober 2022 kommer elever i årskurs 8 i kommunala och fristående skolor att utforska, diskutera och reflektera kring välmående. Det bidrar till utvecklingen av problemlösande förmåga och emotionell intelligens, till exempel hur de kan handskas med sina egna och andras känslor, relationer och empati. I programmet ingår också att eleverna får information om hur de kan hjälpa sig själva och sina kompisar. – Trygghet under uppväxten är en grogrund för psykiskt välbefinnande. Om denna insats och utbildning ger verktyg, trygghet och hjälper en enda elev att må bättre är det i sig en stor vinst, säger Henrik Kempe, elevhälsochef i Österåkers kommun. UNG I ROSLAGEN 2022 Den 2 november är det dags för den årliga konferensen Ung i Roslagen, som vänder sig till alla som arbetar med barn och unga i Vaxholm, Danderyd, Täby, Vallentuna, Österåker och Norrtälje. Tema för årets konferens är Ung idag Bildtext och tar upp aktuella ämnen som barn och ungas psykiska hälsa, unga vuxnas syn på alkohol och könsnormer, våldsbejakande extremism på internet och mycket mer. 7 Atilla Yoldas BROT T- OCH VÅLDSFÖREBYGGANDE ARBETE I SKOLAN Österåkers kommun anordnar förebyggande insatser tidigt för att barn och unga inte ska hamna i kriminalitet eller utanförskap. Det sker bland annat genom föreläsningar i skolorna och föräldrakurser. I läroplanen framgår det att skolorna ska arbeta med normer och värderingar. Ett exempel på det är att alla elever i årskurs 6 och 7 har fått möjlighet att ta del av en föreläsning med författaren och journalisten Atilla Yoldas om machokultur, mansnormer och hur vi alla påverkas av det. – Att satsa på främjande och förebyggande aktiviteter tidigt för barn och unga, är rätt väg att gå i det vålds- och brottsförebyggande arbetet, säger Daniela Balladares, trygghetssamordnare i Österåkers kommun. M i c h a e l a F l e t c h e r FOTO: JENNY THÖRNBERG.