Bumsen 1
Schek/Perez-replika Ventilerna i R 100 RS-motorn
fick en inslipning Kolvarna skilde 5 gram i vikt och behövde justeras. Det är en hel del jobb att prova ut Öhlins-stötdämparna, de är ju avsedda för en kedjedriven MC (KTM). På en kardandriven MC är slaglängden på fjädringen begränsad av hur mycket kardanknuten kan vinklas, en kardanknut som får ogynnsam vinkel riskerar att haverera. Jag tillverkade distanser som ska monteras på stötdämparnas kolvstång för att begränsa fjädringsrörelsen. Pontus Vågberg på Vågberg Racing Konsult har lång erfarenhet av Öhlins fjädringskomponenter från sitt arbete vid moto GP. Han hjälpte mig med att renovera Öhlinarna och montera distanserna. Motorn från en R 100 RS, inköpt på Blocket, var delvis demonterad när jag fick hem den. Jag demonterade lite till, mest för att kontrollera och mäta upp slitage. Det såg ganska bra ut, jag bedömde att det räckte med att slipa in ventiler och byta samtliga tätningar. Lyftarna hade skador i den härdade ytan så de byttes också, det är ganska vanligt med skador på lyftare så det är nog så viktigt att kontrollera dem på en motor som gått några år/mil. En sak som jag tycker är mycket väsentlig på boxermotorn: Kolvarna kontrollvägdes. Det visade sig skilja 5 gram i vikt på dem! En sådan viktskillnad kan jag inte acceptera, det här är en motor som ska kunna gå i 7400rpm utan knot. Jag såg till att kolvarna vägde på samma gram lika genom att slipa bort material inuti den ena kolven, det finns anvisningar var det ska ske. Jag tycker överlag att BMW har alldeles för stora Bumsen 2 2021 41