Energigas 1
Gasbilen från insidan 6 5 Instrumentpanel Här vis
as vilket drivmedel som används och hur mycket som finns kvar i tankarna. Motor Gasbilen har en förbränningsmotor special utvecklad för gas. Bilen väljer alltid gas i första hand, bensintanken är endast reserv och kopplas in automatiskt när gasen är slut. 1 6 1 Två drivmedel Bakom tanklocket finns två tankningsmöjligheter. Det går lika snabbt att tanka gas som bensin. 2 Gastankar De tre gastankarna är gjorda av rostskydds behandlat, hållfast stål och tål ett tryck på upp till 200 bar. Om tem peraturen blir för hög reglerar en termisk säkring att gasen släpps ut. 2 5 4 3 3 4 Gasledningar Gasen flödar genom högtryckssystemet i rostfria ledningar. Tryckregulator Här regleras trycket vilket sker elektroniskt. KÄLLA: SEAT Säkerhet och kvalitet högst på agendan ” Jag jobbar inte bara med gasbilar, jag köpte också en av de allra första. Sedan dess har jag En av hjärnorna bakom Seats offensiva gasbilssatsning heter Andrew Shephard. En engelsk ingenjör som bott i Spanien i över 30 år och arbetat med bilmärkets gasmotorer i mer än ett decennium. I dag är han ansvarig för utvecklingen av Seats bilar på alternativa bränslen. – Jag är övertygad om att gasbilarna kommer att spela en huvudroll i framtiden, konstaterar han när vi träffas i den hemligaste byggnaden på Seats fabriksområde. Det är i teknikcentret framtidens gasbilar designas och utvecklas, så innan vi släpps in måste vi lämna ifrån oss våra mobiltelefoner. Väl på plats bjuds vi på en snabbkurs i varför Seat så starkt tror på gasbilarnas framtid. – Gasbilarna har lägre utsläpp av koldioxid, kväveoxider och partiklar. De tankas på tre minuter och kan köras på både naturgas och biogas, säger han och påpekar att deras senaste generation gasbilar har fått ett ordentligt lyft. Starkare gasmotorer Gasmotorerna har utvecklats och är nu starkare och mer effektiva. Exempelvis har trotjänaren Seat Leon 130 hästkrafter i dag jämfört med 110 tidigare. – De nya bilarna har tre gastankar i stället för två, vilket har ökat räckvidden på gas. Våra tankar sitter under bilen och tar inte någon plats från bagageutrymmet. Det finns också inte kört något annat. Det är en fantastisk teknik. ” Andrew Shephard, gasbilsexpert, Seat stora fördelar i tillverkningen jämfört med elbilar då batteritillverkning är en koldioxidintensiv process, konstaterar Andrew Shephard. Samtidigt påpekar han att vi i framtiden kommer att behöva en mix av bränslen för att klara omställningen till en cirkulär ekonomi. Viktigt med säkerhet Säkerhet och kvalitet står högst på agendan för gasbilsexperten Andrew Shephard och hans kolleger. Just säkerheten är en fråga som ständigt återkommer när det gäller gasbilar. – När folk frågar om säkerheten brukar jag fråga ”Lagar du mat på gas?” ”Ja, självklart”. ”Skulle du laga mat på bensin?” ”Absolut inte!”. ”Nej, men du kör bil och sitter ovanpå en bensintank”, säger han och skrattar. Primärt gasbilar Den senaste generationen gasbilar från Seat har utvecklats för att vara just gasbilar. – Bilarna ska köras på gas och den mindre bensintanken är bara en reservtank. Du kan inte själv välja vilket bränsle du kör på. Endast när gastanken är tom byter bilen till bensin, något som föraren inte märker. En av de stora fördelarna med gasbilstekniken, menar Andrew Shephard, är att den också går att köra på biogas, vilket inte är lika vanligt i övriga Europa som i Sverige. Seat har deltagit i flera projekt där deras bilar tankats med biogas från rötat avloppsslam, grisgödsel eller sopor från en av ekoparkerna i Barcelona. – Ni i Sverige ligger verkligen i framkant när det gäller biogas som fordonsbränsle. Nu fokuserar vi också på ”waste to gas” för att skapa en cirkulär ekonomi, säger Andrew Shephard. LENA LÄNDIN ENERGIGAS NR 1 2019 11 – Jag jobbar inte bara med gasbilar, jag köpte också en av de allra första. Sedan dess har jag inte kört något annat. Det är en fantastisk teknik. Sedan förklarar denna gasbilsambassadör varför den moderna gasbilen inte kan explodera. Det beror på en så kallad termisk säkring i gastanken, som smälter om temperaturen stiger över 100 grader. Det gör att gasen kan sippra ut och trycket minska.