Energigas 1
I korthet Tankstation byter ägare Fordonsgas Sver
ige har köpt Öresundskrafts tankstation för flytande fordonsgas i Helsingborg. Fordonsgas Sverige har sedan tidigare en station för flytande fordonsgas vid Stigs center i Göteborg och en i Jönköping. Under året öppnas ytterligare två, i Götene respektive Mjölby. 481 gasbussar till Bogotá Busstillverkaren Scania ska leverera 481 Euro 6-gas bussar till Colombias huvudstad Bogotá. Beställningen är den hittills största av gasdrivna bussar som gjorts av stadens buss - system Transmilenio. Gasbussarna sänker koldioxidutsläppen med upp till 20 procent samtidigt som partikelutsläppen blir två till tre gånger lägre, enligt Scania. Öppen databas för vätgas Europa får en öppen databas för regelverk kring vätgas. Databasen har tagits fram i projektet Hylaw och ska fungera som en guide till de regelverk som gäller inom 22 av EU:s medlemsstater och där användare själva ges möjlighet att vara med och redigera innehållet. Ny mätstation håller koll på biogasen Andelen biogas som blandas in i naturgasnäten blir allt större. Det gör att blandningen varierar från tid till annan. Utanför Falkenberg har en ny anläggning nu tagits i bruk som mäter och analyserar biogas inmatningen till det lokala gasnätet. Det säkrar att kunderna får och betalar för rätt mängd energi, oavsett vilken blandningen är för stunden. – Den här anläggningen underlättar för biogasproducenter att få ut sina produkter i nätet, säger Bo Winberg på företaget Euromekanik, som har levererat anläggningen. Stor noggrannhet Mätstationen mäter flöde/energiflöde och analyserar gaskvalitet. – Systemet beräknar med stor noggrannhet hur mycket biogas som tillförs och vilka värden den totala utmatade gasen till det lokala nätet har, säger Bo Winberg. I det lokala gasnätet i Falkenberg består gasen till närmare hälften av biogas. En del av biogasen finns redan i leveransen från Över 2 500 gasbussar Antal bussar per drivmedel i Sverige 2018. 10 867 Utökad satsning på hållbara städer 2 520 522 290 54 Smart City Sweden. Projektet Smart City Sweden har de senaste åren spridit svensk miljöteknik över hela världen. Nu har IVL Svenska miljöinstitutet fått fortsatt uppdrag av Energimyndigheten att driva och utveckla plattformen för att öka spridningen av svenska smarta lösningar för hållbara städer. Källa: Sveriges bussföretag KÄLLA: SVERIGES BUSSFÖRETAG IVL har sedan tidigare arbetat med att bygga upp en besöksverksamhet i den miljöprofilerade stadsdelen Hammarby sjöstad i Stockholm. Intresset har varit stort redan från början. Sedan invigningen i maj 2017 har Smart City Sweden tagit emot 22 ENERGIGAS NR 1 2019 Miljöstadsdelen Hammarby sjöstad. FOTO: MALIN HOELSTAD över 3 000 besökare från 37 olika länder. Besöksverksamheten har tidigare lyft fram goda exempel inom miljö, klimat och energi. Nu utökas detta till att även omfatta exempel inom social hållbarhet, hållbara transporter, digitalisering och stadsplanering. Den nya satsningen går också ut på att knyta samman regionala satsningar i Sverige. I den nya anläggningen i Falkenberg kontrolleras flöde och energiinnehåll i gasblandningen i flera steg. Swedegas stamnät, det vill säga den ledning som levererar naturgas från kontinenten, via Skåne och Halland till södra Bohuslän. Till det lokala nätet i Falkenberg tillförs ytterligare biogas. Lokalt avfall blir biogas Biogasen i Falkenberg kommer från en rötningsanläggning som drivs av Eon, Falkenbergs kommun och Gekås Ullared. FOTO: EUROMEKANIK – Det lokala avfallet blir lokal energi, säger Henrik Adamsson, som är projektledare hos nätägaren Weum som nu tagit över driften av den nya anläggningen. Tekniken i mätstationen gör det dessutom möjligt att addera biogas utan att behöva tillsätta propan, vilket var en förutsättning tidigare. Stationen i Falkenberg är den tredje i sitt slag i södra Sverige. Utveckling av vätgaståg Storbritannien. Vätgasdrivna bränslecellståg kan gå i kommersiell trafik i Storbritannien 2022. Alstom, som förra året levererade världens första vätgasdrivna tåg för kommersiell trafik till tyska Niedersachsen, ska tillsammans med Eversholt rail bygga om en befintlig dieseldriven tågmodell till en vätgasdriven version. Målet är att byta ut samtliga diesel drivna tåg mot vätgasdrivna alternativ till 2040. Det nya tåget som går under arbetsnamnet Breeze kommer även att ge plats för fler passagarare än de tåg de ersätter. Diesel Fordonsgas Biodiesel Etanol El