Energigas 1
Profilen ” › Det måste bli lättare att välja en g
asbil. En spekulant som går in i en bilhall och står inför alla alternativ och får syn på en gasbil ska tänka: ”Gasbil vore kanske något . . . då får jag ju det och det och det”. Lasse Swärd, motorreporter, Dagens Nyheter de kväveoxider. Men jag säger förstås också att det är knepigt med tankning om du bor norr om Gävle. Miljömässigt är det ingen tvekan – biogas är bäst. Men det finns ytterligare störningsmoment med gasbilar, tycker han. Däribland Transportstyrelsens nya regler för besiktning av gastankarna. – Visserligen är det viktigt att säkerställa att tankarna är säkra, men i praktiken innebär det ofta att bilägaren måste åka och kontrollera tanken och få ett intyg. Det är dyrt och krångligt och innebär ytterligare ett moment för gasbilsägaren. Många läsare som hör av sig till redaktionen är också upprörda över att gasen är så dyr. – Varför finns det en priskoppling mellan fordonsgas och bensin? Stiger bensinpriset så går också gaspriset upp, men det finns egentligen ingen koppling mellan de två bränslena. Biogas som är gjord av rötat avloppsslam eller matrester har inget med fossil bensin att göra, säger han. Fler morötter till gasbilsköparen Hittills är det få privatpersoner som har köpt en nytillverkad gasbil. Majoriteten av alla gasbilar köps av företag med miljöprofil, kommuner och landsting. – Privatpersoner behöver fler morötter för att köpa en gasbil. Ett steg i rätt riktning är det nya bonus malus-systemet som bland annat ger 10 000 kronor i klimatbonus till gasbilsköparen. Men det borde göras mer, menar Lasse Swärd. Exempelvis anser han att gasbilsägare borde få slippa fordonsskatten och att den extra avgiften för att kontrollera gastankar i samband med besiktning tas bort. – Det måste bli lättare att välja en gasbil. En spekulant som går in i en bilhall och står inför alla alternativ och får syn på en gasbil ska tänka: ”Gasbil vore kanske något . . . då får jag ju det och det och det”. Tufft nå klimatmålen Enligt riksdagens senaste klimatmål ska utsläppen från inrikes transporter, bortsett från flyget, ner med 70 procent till 2030. Lasse Swärd har svårt att se att målet kan nås. – Det blir jättetufft. Inte minst med tanke på att så många stora bilar säljs. Han tar fram ett papper med statistik för nybilsförsäljningen. Bensin- och dieselbilarna dominerar och stod för 85 procent av försäljningen förra året. Marknadsandelen för gasbilarna var knappt en procent och elbilarna stod för två procent. – Elbilarna hade två procent av nybilsmarknaden i fjol. Men de tog 98 procent av syret i debatten. Det är inte elbilarna som hjälper oss att nå klimatmålen – i alla fall inte på kort eller medellång sikt. Vi måste därför fokusera på bilarna med förbränningsmotorer. Toppsäljare saknar gasdrift Han konstaterar att fem av tio bilar i försäljningstoppen inte går att få med gas-, el- eller hybriddrift. De kan bara tankas med bensin eller diesel. – Det här är jätteilla. Ska vi klara 2030- målen måste vi ställa oss frågan: Hur ska vi få bilarna som tankas med förnybart att öka? Med den inslagna vägen kommer vi inte klara miljömålen. Dagens statistik är en spegling av våra förmånsregler, det här är sånt som beslutsfattarna kan styra. Han menar att alla – bilindustrin, konsu - menter, beslutsfattare och företag – måste 26 ENERGIGAS NR 1 2019