Energigas 1
Sveriges möjligheter att påverka tillverkarna att
ta fram fler gasdrivna modeller tror han är ganska små. – Vår marknad är så förhållandevis liten. Det kostar stora summor att anpassa bilar i produktionen. En tröst är att flera general agenter väljer att efterkonvertera vissa modeller. Det är ett mycket välkommet initiativ. Gasklart. DN:s motorskribent Lasse Swärd har testat åtskilliga gasbilar genom åren och anser att de har en stor betydelse för att nå klimatmålen. Privat kör han en elhybrid. hjälpas åt för att nå en mer hållbar fordonsmarknad. – Den tunga fordonsindustrin har redan kommit med en viktig signal. Att Volvo lastvagnar, Scania och andra betydelsefulla aktörer i Europa satsar på flytande fordonsgas som bränsle för sina tunga transporter, betyder mycket. Det skapar också ett tryck på fler tankstationer. Bra med hårda miljökrav Lasse Swärd tycker att det är bra att yrkestrafiken har hårda miljökrav. Enligt EU-lagstiftningen måste de sänka utsläppen. Den har dessutom ett tryck från transportköparna som kräver att de utför transporterna med så låg miljöpåverkan som möjligt. I Sverige ställer både kommuner och landsting miljökrav vid sina upphandlingar. – Det är jättebra att de gör sådana kravspecifikationer. Då blir det ju ett omvandlingstryck på hela yrkestrafiken. Personbilsmarknaden skulle gynnas av mer förutsägbara regler, menar han. – Företagsförsäljningen spelar en stor roll för att få till en omvandling från fossila drivmedel till förnybara. Det går att styra med till exempel förmånsbeskattning. Det handlar om att få fart på försäljningen. Om före tagen köper gasdrivna bilar kommer de så småningom ut på begagnatmarknaden och privatpersoner kan köpa dem. Men företagen behöver långsiktiga spelregler, annars vågar de inte investera. Tror på vätgasen Lasse Swärd tror på de nya vätgasdrivna bränsle cellsbilarna. Han har testat både Toyota Mirai och Hyundai Nexo, två av världens första serietillverkade vätgasdrivna bränslecellsbilar. – Det låter krångligt med bränsleceller och vätgas, men jag brukar säga att de fungerar som en elbil. Enda skillnaden är att elen produceras i bränslecellen när bilen körs. Vätgasbilarna har en räckvidd på upp till 70 mil. Det betyder att det inte behöver finnas så många tankstationer, i alla fall inte i början. Det räcker med några strategiska punkter, säger han och fortsätter: – För den tunga yrkestrafiken har vätgasen en stor potential. Det funkar inte att köra timmer med en elektrisk långtradare eftersom batterierna är gigantiska, då får man inte plats med timret. Vätgastankarna däremot, tar nästan inget lastutrymme. Enligt Lasse Swärd menar Toyota att batteribilar är ett bra komplement i lokal trafik, men att det är vätgas som är framtiden. Det är dock en kostsam teknik. Om infrastrukturen ska byggas ut krävs beslut på EU-nivå. Tyskland, Danmark och Norge satsar mycket på vätgas. – Jag tror att vätgasen kommer att växa i Sverige också. Fördelarna är så pass många. Det är elbilen 2.0. Om tio år tror jag att vi kan konstatera att vätgasbilen är – kanske inte var mans egendom – men i alla fall mycket vanligare än vad den är i dag. s Fire & Gas Detection Sisjö Kullegata 8, 436 32 Askim Tel 031-68 50 05 | www.safetech.nu | E-post info@safetech.nu ENERGIGAS NR 1 2019 27