Energigas 1
Debatt Allt fler av Sveriges gas- och elbilar för
svinner ut ur landet. Därmed kommer vi ha svårt att uppnå målet att till 2030 nå en fossiloberoende fordonsflotta med 70 procent minskad klimatpåverkan jämfört med 2010. Nu behövs en politik som gör det attraktivt att behålla bilarna i Sverige, skriver Mattias Goldmann och Anna Lindén från 2030-sekretariatet. Lämnar landet. Många av gasbilarna exporteras till Tyskland, där de Exporten av miljöbilar måste S tatliga Trafikanalys slog 2016 fast i sin rapport ”Export av begagnade miljöbilar och fossil oberoendet”, att det fanns en begynnande tendens till att miljöbilar i mycket hög Mattias Goldmann, vd, 2030-sekretariatet grad exporteras till utlandet efter endast några år på svenska vägar. Branschorganisationen Bil Sweden varnade redan då för att omställningen till miljöbilar försvåras av miljöbilsutflödet. 2017 konstaterade Trafikanalys att exporten ökat Anna Lindén, projektledare, 2030-sekretariatet med 70 procent och att detta kan minska effektiviteten i valda styrmedel för en fossiloberoende fordonsflotta i Sverige. Trafikutskottets dåvarande ordförande, Karin Svensson Smith (MP), upprördes över att så många miljöbilar försvann till utlandet och frågade den dåvarande miljöministern Karolina Skog (MP) vad hon avsåg göra åt saken. Karolina Skogs svarade att det var svårt att förhindra och att det inte gick att förbjuda enligt EU-rätten. Hon utlovade dock att utformningen av bonus malus-systemet skulle bidra till att miljöbilar stannar i landet. Debattera Vill du skriva en debattartikel i Energigas? Mejla till: jonas.gustafsson @energigas.se 36 ENERGIGAS NR 1 2019 2018 anger Trafikanalys att vi fått en fördubbling av exporten av elbilar och laddhybrider jämfört med före gående år och att antalet gasbilar i trafik hämmas påtagligt av exporten. Under 2017 nyregistrerades nästan 4 000 gasbilar, samtidigt som 2 604 exporterades. Räknas även avställda och skrotade bilar bort blev nettoökningen i trafik i princip noll (13 för att vara exakt). Gasbilarna går i stor utsträckning till Tyskland, där de tankas med naturgas med mindre klimatnytta än biogasen som dominerar i Sverige – hela världen är förlorare på gasbilsexporten. Trafikanalys slår också fast att bonus malussystemet sannolikt inte kommer att ha någon betydande påverkan på exporten av begagnade personbilar. Premien utbetalas till första ägaren sex månader efter inköpstillfället, så hur attraktiv en begagnad gasbil är i Sverige påverkas inte. Svenska skattebetalare finansierar i stället omställningen till el- och gasbilar i Norge och Tyskland. Den nya regeringen bör säkerställa att gasbilarna stannar i Sverige genom att: n Göra det billigare att köra gasbil. Ändra parkeringslagstiftningen så att kommuner kan välja att sänka p-avgiften för gas- och laddbilar. Återinföra miljödimensionen i trängselavgifterna så att det blir möjligt att differentiera utifrån utsläpp av partiklar och kväveoxider. Biogas behöver också konsekvent vara billigare än bensin och diesel, vilket kan ske genom en stegvis höjning av skatterna på fossila drivmedel. n Införa miljözoner i fler städer. Från 2020 kan kommuner införa miljözoner för personbilar, och då reservera delar av staden för bilar med mycket låga utsläpp av partiklar och kväveoxider. Då blir det attraktivare att ha en gasbil, som till skillnad från bensin- och diesel bilar, klarar kraven. n Förlänga bonus malushorisonten. I översynen av bonus malus-systemet bör man överväga att behålla den högre skatten på bilar med höga utsläpp även efter de första tre åren, eller minska den stegvis. Det kan finansiera en tillkommande bonus för bilar med