Energigas 1
Projektering, byggnation drifttagning och service
av Gastankstationer tankas med naturgas med mindre klimatnytta än biogasen. stoppas mycket låga utsläpp som betalas ut när bilen säljs begagnad efter tre till fem år. n Bygga om befintliga bilar. Ska vi klara klimatmålet för transportsektorn, måste många av dagens fossilbilar ställas om till förnybart, och konvertering till biogas är en underutnyttjad möjlighet. Med samma bonus som vid inköp av ny gasbil, undviks också gränsdragningsproblemet med bilar som konverteras nya, men av andra aktörer än bilmärket självt. n Bygga ut gastankstationerna. Med Klimatklivet har vi fått en lång rad nya gastankställen, men tillgången är fortsatt begränsad i vissa delar av Sverige. EU har begärt en nationell plan för tillgång på alternativa drivmedel, Sverige har inte levererat än – det är hög tid att vi gör det! n Synliggöra nyttan. När alltfler vill vara en del av klimatlösningen, är det synd att fokus så ensidigt är på elbilarna trots att gasbilarna gör motsvarande klimatnytta. Eftersom steget till att köra gasbil är mindre och väntetiden på bilarna kortare, är det viktigt att synliggöra nyttan med gasbilarna. Dags för självkritik. Gasbranschen har kanske inte varit tillräckligt lockande i hur de presenterar kostnaden för att tanka gas, bilhandeln inte lyft fram gasbilarna tillräckligt och aktörer som vi själva inte alltid nog konsekventa i att ha med gasbilarna och biogasen i vårt arbete. Vi kan alla bli bättre – men huvudansvaret är politiskt! s Vi har lösningarna när det gäller att bygga tankstationer för bilar och bussar. Vi har mycket stor erfarenhet både av bussanläggningar, flakfyllningsstationer, publika tankstationer samt mobila gaslager. Med konstruktion och produktion i egen regi är våra anläggningar alltid anpassade efter kundens behov och önskemål. www.processkontrollgt.se ENERGIGAS NR 1 2019 37