Energigas 1
I korthet 3 FRÅGOR TILL … Magnus Klintbäck, vd fö
r Taxi Kurir och Cabonline i Stockholm, som nu har fyra vätgasdrivna bränslecellsbilar i sin fordonsflotta. 1 Varför har ni valt att satsa på vätgasdrivna bilar? – Vi har sedan några år tillbaka två vätgasdrivna Hyundai som kör i Stockholmsregionen. I november utökade vi med två Toyota Mirai eftersom bränslecellsbilarna passar bra in i vår miljöprofil. Vi har redan 996 gasbilar och ett 40-tal elbilar. Målet är att vara fossilfria 2025. 2 Hur har bränslecellsbilarna fungerat? – De fungerar utmärkt och uppskattas av kunderna, som kan välja fossilfri resa i vår app. Då får de antingen en vanlig elbil eller en av dem som drivs med vätgas. Om dessa inte är lediga får de en med fordonsgas. Ett problem är att det i dag finns för få vätgastankställen. Våra bränslecells bilar kör mest mellan Stockholm och Arlanda. Det beror dels på att den enda tankstationen för vätgas finns där, dels på att flygplatsen ger dessa bilar högsta förtur i taxikön, då de är utsläppsfria. 3 Kommer ni att göra fler satsningar på bränslecellsbilar med vätgasdrift? – Det är möjligt om det byggs fler tankstationer. Bilarna fungerar bra och går snabbt att tanka. Men infrastrukturen behöver förbättras. Det har varit en del driftstörningar på Arlandastationen. Jag tror också att biltillverkarna behöver satsa mer på den här tekniken. På bil salongen i Genève senast kändes det som att det fortfarande var de gamla vanliga bränslena som gällde. LENA LÄNDIN 4 ENERGIGAS NR 1 2019 Sopbil med sopor i tanken. 50 biogasdrivna sopbilar på plats Stockholm. Renhållningsbolaget Urbaser har fått leverans av 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz Econic-sopbilar som ska användas i Stockholms stad. Det är den största leveransen av modellen hittills i Sverige. Bilarna kommer att köras på biogas som till stor del produ ceras av det matavfall som bilarna samlar in. 50 vätgasdrivna lastbilar beställda Norge. Norska Felleskjøpet, Norges motsvarighet till Lantmännen, har beställt 50 vätgasdrivna lastbilar från det amerikanska företaget Nikola Motor. Det handlar om tillverkarens senaste lastbilsmodell, Nikola Tre, som är speciellt utvecklad för den europeiska marknaden. Även transportföretaget Bring som verkar i hela norden har beställt en av vätgaslastbilarna. Norden står centralt i utvecklingen av Nikola Motors bilar. Tidigare i år skev det norska sällskapet Nel Hydrogen under ett avtal om att leverera 448 anläggningar för att producera vätgas till Nikola Tre. Storsatsning på LNG i Ystad hamn EU-stöd. Ystad hamn får nära 350 miljoner kronor från EU för en utbyggnad av hamnen som bland annat ska göra det möjligt för fartyg att bunkra flytande naturgas, LNG. Ett avtal tecknades nyligen mellan EU-kommissionen och projektsamordnaren Ystads kommun. I projektet ingår även det polska bolaget Gaz System med dotterbolag Polskie LNG samt färjerederiet Polferries. Projektet berör både Ystad och Swinoujscie hamn och omfattar även bygget av ett LNG-bunkerfartyg och utveckling av en gasdriven färja som ska trafi kera sträckan Ystad–Swinoujscie. Arbetet i Ystad hamn planeras vara klart 2020 och bunkerfartyget och gasfärjan åren därpå. Kostnaden för hela projektet beräknas till 1,35 miljarder kronor. EU-pengarna kommer från Fonden för ett sammanlänkat Europa (FSE). Hybridlastbilen Nikola Tre har en räckvidd på mellan 50 och 120 mil. 327 miljoner till biogassatsningar Jordbruksverket. I slutet av 2018 betalade Jordbruksverket ut totalt 327 miljoner kronor till biogasbranschen. Av dessa var 270 miljoner kronor det till fälliga biogasstöd som regeringen avsatte pengar till i våras och 57 miljoner kronor det årliga gödselgasstödet. Branschen spår en viss ökad produktion under 2019 konstaterar Jordbruksverket efter att ha granskat produktionssiffrorna i de stödansökningar som kommit in.