GLAS 1
I Nacka ligger Sickla, den del av kommunen som nä
rmast gränsar mot Stockholm. Trots en känsla av avskildhet kommer det bara att ta sex minuter med tunnelbanan till T-centralen när den invigs om åtta år. Tills dess kommer Sickla att genomgå en omfattande utveckling på fastighetssidan. Något som stadsarkitekten Nina Åman ser som en möjlighet för att realisera en vision till verklighet. Nina Åman Stadsarkitektens vision för Sickla – en blandning av stadsliv och natur ”Sickla ska bli en plats där alla kan trivas. Vi ska ta vara på de naturliga förutsättningarna – vattnet, grönskan, kulturmiljön och topografin. Staden ska byggas för människor, så att vi som rör oss i staden ska trivas och vilja vara där. Det ska kännas välkomnande, trivsamt och tryggt.” Text: Mikael Ödesjö Foto: Nacka kommun Nina Åman, stadsarkitekt i Nacka, beskriver hur Sickla ska upplevas, en blandning av stadsliv och natur, med verksamhetslokaler i husens bottenplan som skapar aktivitet, intresse och upplevelser. — Ja, till skillnad från en på senare tid utbredd utveckling med kluster av köplador i ett externt centrum med konformt innehåll. Så ska inte vi ha det här. På ett sätt känns det som att vi i Sickla nu håller på att lära oss stadsbyggnad på nytt. Och jag vill att människor ska åka till Sickla för att de vill vara där och uppleva en variation av intryck och möjligheter. Oavsett om det handlar om kultur, omsorg, skola, affärer eller restauranger och möten mellan människor, säger hon. Samspel och proportioner Nina tar Dieselverkstaden som ett bra exempel på en byggnad som innehåller många olika verksamheter för olika grupper av invånare och besökare. Och en byggnad som dessutom tack vare varsam renovering anknyter till den gamla kulturmiljön med modern anpassning. — För att ansluta till den befintliga och industrikulturella bebyggelsen handlar mycket i arkitekturen om att hålla sig till det enkla och att samspela med de material och proportioner som redan skapar en stark kulturhistorisk identitet. Men visst vill man också ha 42 GLAS 3.2021 variation. När det handlar om vertikala mått på byggnader har vi en policy att hus högre än 16 våningar kräver arkitekttävling eller parallella uppdrag, något som också realiserats i både Sickla Stationshus och Nacka Port. Karaktärsstarka tegelbyggnader Fastigheterna i Sickla ägs till stora delar av Atrium Ljungberg, som har en påtagligt industriell kulturhistoria att ta hänsyn till när nya fastigheter ska uppföras eller gamla renoveras. Under de senaste åren har Atrium Ljungberg, tillsammans med Nacka kommun, arbetat fram en gemensam vision för utvecklingen av centrala Sickla. Visionsarbetet har resulterat i en gemensam bild av den framtida stadsdelen och ett förslag på ny stadsrumsplan. — Våra historiska karaktärsstarka tegelbyggnader är en viktig del av Sicklas identitet, och jag tycker att fastighetsutvecklaren hanterar miljön med god förståelse och respekt. Flera byggnader har genomgått renovering, där man till exempel har behållit taklanterniner med järnprofiler, tegelfasader, traverser i taket och en färgskala som samspelar mellan nybyggt och gammalt befintligt, säger Nina Åman. / TEMA / Sickla