Nöjesnytt Växjö 1
Nöjesnytt Växjö FIDDES NATTBOK
Nöjesnytt Växjö TREND
Nöjesnytt Växjö STUDENTLIV
Nöjesnytt Växjö TEKNIKPRYLAR
Nöjesnytt Växjö NOTISER
NOTISER FOTO: HANNA BOLANDER JULSKYLTNING O PÅ SA
NDGÄRDSGATAN mrådet kring Sandgärdsgatan, från Båtsmanstorget, via Klostergatan och ner till Kungsgatan är ett lite förbisett, men väldigt spännande område. Här trängs udda, ofta lite mindre butiker som inte finns någon annanstans i City. Under julskyltningssöndagen den 1 december uppmärksammades, på näringsidkarnas initiativ, detta område lite extra. Luciakandidaterna visade upp sig och vandrade längs Sandgärdsgatan, Tomteorkestern spelade julmusik och det bjöds på en spektakulär eldshow, med allt vad det innebär. Dessutom var Sandgärdsgatan pyntad i all sin julprakt, samtidigt som butikerna höll öppet med fina erbjudanden. Allt som allt en god anledning att bli påmind om det unika i Växjö City, i en del av staden som förtjänar all uppmärksamhet den kan få. ■ FOTO: MICKE PERSSON KNALLGUL PLAST, UPPBLÅSBARA MÖBLER, RANDIG VELOUR OCH HAUTE COUTURE I två utställningar på Kulturparken Småland i Växjö får du under vinter och våren smaka på den extremt, även idag, moderna designen som producerades på 1960- och 70-talet. Utställningarna heter ”Svenska formrebeller” och ”Vi hade fel” S 82 | nöjesnytt FASHION OUTLET ista helgen i november öppnade Fashion Outlet i Casbahs gamla lokaler på Storgatan. Bakom satsningen står Mats Kvist, som även äger Cenino Donna Shoes i Linnégallerian, och han förklarar tanken med Fashion Outlet så här: – Vi har samlat på oss en hel del varor från våra butiker i Växjö och Kristianstad, plus att vi fått en hel del extra från våra leverantörer och det var en bra möjlighet för oss att erbjuda våra kunder en bra deal på fjolårets kollektioner. Vi kommer att sälja produkter från alla de varumärken vi har i våra butiker till halva ordinarie pris, både kläder och skor för både dam och herr. Tanken är att vi kör det här i två månader till att börja med, sedan får vi se. Mats – som är en man som verkligen vurmar för cityhandeln – avslöjar att det finns det ytterligare en anledning till att han nu kört igång Fashion Outlet: – Jag gillar inte att se en tom butikslokal i Växjö City, framför allt inte i julhandeln, säger han och ler. Jag har konsekvent vägrat att lägga mina butiker i köpcentrum och jag har märkt att flera städer nu har satt ner foten och börjat värna om att behålla cityhandeln och en cityhandel med mångfald. Där vill vi vara med och bidra. ■ I ”Svenska Formrebeller” skildras formgivare som ville förbättra världen genom form, funktion och färg. Det som formgavs skulle vara experimentlystet, barnvänligt, färgstarkt och billigt i produktionskostnad. Det blåste radikala vindar genom Sverige och nu skulle det skapas en ny livsstil. Vi får möta en rad nytänkande möbelformgivare som bl.a. Stephan Gip med sina uppblåsbara möbler och Börge Lindau & Lindekrantz med företaget Inovator som experimenterade med wellpapp, plast och stålrör. 10-gruppen och Mah-Jong arbetade med fantasifulla färger och mönster, de ville skapa en dynamisk livsmiljö där individens frigörelse stod i fokus. Ergonomidesign kom att göra Sverige världsledande med sin design för funktionshindrade och för en bättre arbetsmiljö. Erik Höglund revolutionerade den svenska glaskonsten med sitt färgstarka och kraftfulla glas. Men utställningen visar inte enbart ett urval av tidens bästa svenska designobjekt, utan skildrar även de nya idéer, frågor, livstilar som formade 1960- och 70-talet. En ny syn på barnet, familjen och kvinnan. En tidsanda som sträckte sig från rekordår, popkultur, slit och släng till internationell solidaritet, miljö och socialt engagemang. I utställningen ”Vi hade fel” får vi följa konstnären och författaren Carl Johan De Geer på ett fotouppdrag i Paris 1967. På uppdrag av tidningen Dagens Nyheter skickades De Geer till Paris för att fotografera kläder, ”Haute couture”, på de finaste franska modehusen, som man nu menade skulle försvinna. De ansågs vara för gammalmodiga, elitistiska och för kapitalistiska, en reaktionär kvarleva från 1900-talets första hälft som skulle bort. Det var borgligt, tidens värsta skällsord. Journalisten som skrev var Rebecca Tarschys, och modeller var Marie-Louise Ekman, nu chef på Dramaten, och Gunilla Axén, nu konstprofessor i textil design på Konstfack. ”Rebecca Tarchys sa till dem att de kunde uppträda hur som helst, det gjorde inget om de blev portförbjudna, eftersom ställena ändå inte skulle finnas kvar året efter.” berättar Carl-Johan. De fick låna kläder på nästan alla modehus, både de klassiska som Christian Dior, Nina Ricci och Pierre Cardin och från uppstickare som Courrèges och Paco Rabanne. Carl Johan kom att ta nästa 2000 fotografier och i DN blev reportaget skämtsamt med pratbubblor inritade i bilderna. Carl Johan berättar att jobbet var ett i mängden som han snabbt glömde bort. Men nu efter nästan ett halvt sekel kan han äntligen se att bilder är intressanta. De knyter ihop dåtid och nutid. Att modehusen skulle försvinna stämde inte, de har behållit sin ställning. 1967 kunde han uppskatta de yngre modehusen som var moderna och framåtriktade och som han tyckte hade konstnärlig begåvning. Han såg inget värde i de skickligt formgivna plaggen i tweed från exempel Dior eller kunde uppskatta den enastående hantverksskickligheten i utförandet. Carl Johan var egentligen mer intresserad av bilar. ”Jag älskade bilar. Kanske är det inbillning, men är inte skärpan ibland bättre på bilarna än på Gunilla och Marie-Louise?” Säger Carl Johan De Geer, född 1938. ”Svenska Formrebeller” öppnar 18 januari. ”Vi hade fel” öppnar på Kulturnatten den 25 januari. Båda på Kulturparken Småland såklart… ■
Nöjesnytt Växjö DIGILISTAN BY NÖJESNYTT
Nöjesnytt Växjö RECENSIONER & FILMKOLLEN
Nöjesnytt Växjö SERIER