Maskinkontakt 1
Entreprenadsektorn MK 10-22 Om vinterväghållning
av statliga vägar Mellan den 1 oktober och 30 april ska Trafikverkets entreprenörers vinterorganisation fungera fullt ut. Om det blir vinterväder andra tider på året ska åtgärderna också fungera, men det är inte samma krav på åtgärdstider. www.ems.se Specifikationer Arbetsvikt: 3 760 kg Skopstorlek: 0,105 m3 Effekt: 18 kW På Trafikverkets hemsida finns tydliga riktlinjer om vad som gäller för snöröjning på statliga vägar. Alla statliga vägar har en vägklass. Klassen avgör hur snabbt vägen ska plogas och hur mycket snö som får finnas kvar på vägen en viss tid efter att det har slutat snöa. Klassningen baseras på vägens trafikmängd och vägens funktion. Högtrafikerade vägar prioriteras. Vid vissa vägsträckor som kan vara extra besvärliga vintertid sätts ytterligare resurser in. Det kan till exempel vara en extra plog vid backar där tunga fordon ofta får stopp, eller vid avsnitt som ofta sätts igen av snödrev. Entreprenörer sköter vägarna När vintern närmar sig har entreprenörerna som sköter vägarna hjälp av våra cirka 775 vägväderstationer, runtom i landet. Stationerna visar yttemperatur, lufttemperatur, nederbörd, vindriktning, luftfuktighet och vindhastighet i realtid. På samtliga vägväderstationer finns det också väglagskameror som tar bilder av väglaget var tionde minut, även nattetid. Kamerorna underlättar arbetet att snabbt identifiera och planera åtgärder för att minska risken för halka och snödrev. Tillsammans med upphandlade prognoser via vädertjänster har entreprenörerna goda möjligheter att förutsäga risken för vinterväglag och halka, dygnet runt. Så kontrolleras vinterunderhållet Trafikverket har handlat upp en tredje part som följer upp leveranserna från entreprenörerna. De kontrollerar bland annat att entreprenörerna startar i rätt tid, blir klara i rätt tid och att resultatet blir som avtalat. Entreprenörernas fordon är försedda med gps-sändare som gör det möjligt för både kontrollanten och Trafikverket att i efterhand se var de har varit. Läs mer på Trafikverkets hemsida 18 www.maskinkontakt.se Vägens vinterklass avgör hur snabbt den ska bli plogad, och om den ska vara snöfri eller inte efter snöfall. Vägklass 1 När det fallit en centimeter snö, har plogbilen två timmar på sig att ploga sträckan. Efter att det slutat snöa ska vägen vara snö- och isfri inom två timmar. Halkbekämpas normalt med salt. Specifikationer Arbetsvikt: 3 760 kg Skopstorlek: 0,105 m3 Effekt: 18 kW Motor: Kubota V1505 Grävdjup: 3 055 mm Bredd: 1 625 mm Höjd: 2 490 mm Bakre svängradie: 950 mm Vägklass 2 När det kommit en centimeter snö, har plogbilen normalt tre timmar på sig att ploga sträckan. Efter att det slutat snöa ska vägen vara snö- och isfri inom tre timmar. Halkbekämpas normalt med salt. Vägklass 3 När det kommit en centimeter snö, har plogbilen normalt fyra timmar på sig att ploga sträckan. Fyra timmar efter avslutat snöfall ska det finnas åtminstone snö- och isfria hjulspår på vägen. Snösträngar kan alltså förekomma. Halkbekämpas normalt med salt. Vägklass 4 När det kommit två centimeter snö, har plogbilen normalt fem timmar på sig att ploga sträckan. Fem timmar efter avslutat snöfall får det ligga högst två centimeter snö på vägen. Halkbekämpas normalt med sand. Vägklass 5 När det kommit tre centimeter snö, har plogbilen normalt sex timmar på sig att ploga sträckan. Sex timmar efter avslutat snöfall får det ligga högst tre centimeter snö på vägen. Halkbekämpas normalt med sand.