Maskinkontakt 1
Transport MK 10-22 Alstoms Coradia iLint färdades
1 175 km på en enda vätgastank Alstom har samarbetat med industriföretaget Linde i utvecklingen av ett vätgasdrivet passagerartåg. • Serieproducerade Coradia iLint färdades 1 175 kilometer utan att fylla på vätgastanken • Det blev en utsläppsfri resa från Bremervörde till centralstationen i München • Ny global milstolpe för rena, alternativa resesätt inom järnvägstransport Alstom har visat prov på effektiviteten hos sina vätgasdrivna lösningar för långdistanstransport. Coradia iLint lyckades färdas 1 175 kilometer utan att fylla på sin vätgastank, med endast vatten som restprodukt och till mycket låga ljudnivåer. Fordonet som använts för resan är ett tåg från tillhörande LNVG (Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen) och har varit i vanligt passagerarbruk för evb (Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser GmbH) sedan mitten av augusti. I projektet har Alstom samarbetat med industrigasföretaget Linde. “Vi är mycket glada över att leda innovationen inom detta område och över vara den första tågtillverkaren i världen som erbjuder ett passagerartåg med vätgasteknologi. Med denna resa har vi än en gång bevisat att våra vätgaståg har alla förutsättningar för att ersätta dieselfordon”, säger Henri Poupart-Lafarge, CEO och styrelseordförande för Alstom. ”Vi är oerhört stolta över det banbrytande arbete vi har gjort för att introducera vätgas till järnvägstransportsektorn.” Med start i Bremervörde, gick rutten för Coradia iLint-tåget genom Tyskland. Från Niedersachsen, där vätgaståget först utvecklades och byggdes av Alstom, genom Hesse till Bayern, hela vägen till Burghausen nära den tysk-österrikiska gränsen, innan det till slut stannade i München. Efter denna utmärkande resa, kommer tåget nu att styra mot den tyska huvudstaden.Tåget har taget flera turer genom Berlin som en del av InnoTrans 2022, den främsta internationella branschmässan för transportteknologi, 20–23 september. 78 www.maskinkontakt.se Det finns ett stort internationellt intresse för hållbar mobilitet. Förutom kontraktet på 14 stycken Coradia iLint-tåg som ska operera i Niedersachsen med LNVG, har Alstom fått i uppdrag att leverera ytterligare 27 stycken för användning i Frankfurts storstadsområde. Längre söder ut, bygger Alstom sex vätgaståg av modellen Coradia Stream i den italienska regionen Lombardiet, med möjligt tillval av ytterligare åtta fordon. Hitta mer information om den rekordbrytande resan här: Alstom Coradia iLint distance record | Alstom Om Coradia iLint: Coradia iLint är världens första passagerartåg med en vätebränslecell för framdrivning av elektrisk energi. Detta helt utsläppsfria tåg är både tyst och avger endast vattenånga och kondens. Coradia iLint har fler innovationer; ren energiomvandling, flexibel energilagring i batterier och intelligent hantering av drivkraft och tillgänglig energi. På EVB:s nätverk färdas tåget med en hastighet på 80 till 120 km/h, med en maxhastighet på 140 km/h. Alstoms produktportfölj omfattar allt från höghastighetståg, tunnelbanor, monorail, spårvagnar och elbussar till integrerade system, anpassade tjänster, infrastruktur, signalsystem och lösningar för digital moblitet. Alstom har levererat 150 000 fordon som körs i kommersiell trafik runt om i världen. 2021 inkluderades företaget i Dow Jones Sustainability Index, World and Europe, för 11:e gången i rad. Alstom har huvudkontor i Frankrike och är representerat i 70 länder med över 74 000 anställda. www.alstom.com