KLUBBINFO VERKSAMHETSBERÄTTELSE 2019 VERKSAMHETSB
ERÄTTELSE FÖR BMW MC-KLUBBEN SVERIGE 2019 Styrelse Styrelsen har under verksamhetsåret haft följande sammansättning 2019-01-01 – 06–01 Ordförande Andreas Wennborg Kassör Mia Blom Sekreterare Bror Gårdelöf Kommunikationsansvarig Annette Åhman vice ordförande Regionombud Öst Lovisa Hell Regionombud Väst Lars Levén Regionombud Syd Lennart Andersson 2019-06-01 – 12–31 Andreas Wennborg Mia Blom Martin Lindor Peter Andersson Regionombud Nord, tillika vice ordförande Magnus Mörtling Magnus Mörtling, Magne Hansen Lars Levén Lennart Andersson Styrelsen har under verksamhetsåret haft nio protokollförda möten, varav fem via Skype och Teams. Valberedning Valberedningen utgjordes fram till årsmötet av Gunnar Elmgren (sammankallande), Niclas Elnéus, Nils-Erik Ringlander och Hans Sundvall. Vid årsmötet 2019 valdes Gunnar Elmgren, Niclas Elnéus (sammankallande), Susanne Bessman och Hans Sundvall till ny valberedning. I båda fallen har därmed klubbens samtliga regioner varit representerade. Revisorer Auktoriserade revisorn Pontus Eriksson, KPMG, Karlstad, var klubbens revisor fram till årsmötet. Han omvaldes vid årsmötet och har fortsatt uppdrag som klubbens revisor. Magnus Brobeck valdes till revisorssuppleant. Kansli Klubben köper kanslitjänster av Curriekonsult. Kansliets viktigaste uppgifter är att sköta medlemsregistret samt att vara medlemmarnas kontaktpunkt. Hanteringen av klubbprylar och utskick av välkomstpaket 12 Kommunikation Informationskanaler - Klubbtidningen Bumsen utkommer årligen med fem 52-sidiga nummer. Henning Svedberg är redaktör. Upplagan för nummer 5/2019 var 7 500 exemplar, vilket gör Bumsen till en av de största motorcykeltidningarna i Sverige. Som tidigare innehåller Bumsen reseberättelser, reportage, kåserier, information och mc-anknutna annonser. Klubben använder tidningen för att nå ut med information till medlemmarna. Tidningen finns också att läsa digitalt på klubbens hemsida. - Hemsidan. Klubben köper in tjänsten som webbansvarig från Magnus Brobeck Consulting AB, som ansvarar för uppdateringar och releasehantering. Under senare delen av 2019 intensifierades arbetet ned den nya hemsidan och en testgrupp började fylla sidan med innehåll. Den nya sidan lanserades strax efter årsskiftet 2020. - Direktkommunikation Den viktigaste formen av direktkommunikation, som också når flest medlemmar, är e-post. Medlemmarna uppmanas att kontrollera och vid behov uppdatera sina e-postadresser via Mina sidor på klubbens hemsida. Det saknas 10–15 % korrekta e-postadresser i medlemsregistret. En aktuell e-postadress är också en förutsättning för att kunna använda klubbens nya hemsida fullt ut. Viktigt att notera är att medlemmar som i medlemssystemet avböjt e-post från klubben riskerar att missa information som skickas ut. - Sociala medier Klubben har f n 24 grupper på Facebook, inklusive mcQoch Classic-sektionerna. Facebook ger möjlighet till snabb och enkel kommunikation inom respektive område. Användningen av dessa sidor och medlemstalet har fortsatt att öka under året och fungerar som ett bra komplement till hemsida och e-post./sms. Facebook fungerar också som klubbens skyltfönster för icke medlemmar. till nya medlemmar har under 2019 sköts av Nöjab AB. Medlemmar 2019-12-31 uppgick antalet medlemmar till 7181, varav 622 kvinnor (8,6 %), (138 medlemmar har inte angivit kön) vilket kan jämföras med 2018-12-31, då antalet medlemmar var 7719. Medlemsförändring under året har sålunda varit drygt -7 %.