TOURINGMÅL MOTORISKA SEVÄRDHETER MOTORMUSÉER I TY
SKLAND TVÅ SEVÄRDA MUSÉER I NÄRBILD. Jag och min kompis Nils-Erik tog en sväng i Tyskland och som delmål valde vi några sevärda motormuséer. Följ med på en liten tur i den tyska motorhistorien! TEXT OCH FOTO: GUNNAR ELMGREN P 32 å vår “historieresa” till Garmisch-Partenkirchen och BMW Motorrad Days 2019 med våra gammel-bumsar, passade Nils-Erik och jag på att besöka ett par motormuséer. På nedresan körde vi längs gamla öst-västtyska gränsen. Nära den ligger Eisenach med vårt första besöksmål var muséet Automobile Welt Eisenach, som är inrymt i en gammal bilfabrik, med för oss BMWfolk mycket intressant historia. Fabriken startades 1896, som Fahrzeugfabrik Eisenach. 1898 presenterades den första Wartburg-bilen. 1904 ombildades bolaget och nya bilkonstruktioner togs fram under varumärket DIXI. 1914 bröt första världskriget ut och man ställde om till krigsproduktion. Fredsfördraget efter första världskriget förbjöd Tyskland att tillverka krigsmateriel, så DIXI fick lov att återgå till civila fordon. Efter krigsslutet fick man igång produktionen igen under stora finansiella utmaningar och 1921 slogs DIXI-werke samman med Gothaer Waggonfabriek. 1927 fick man licens att tillverka den brittiska Austin 7, en modern småbil - som DIXI 3/15 blev den en stor succé, som räddade DIXI-werke från konkurs. En annan tysk tillverkare som drabbaVåra två R90S parkerade utanför Automobile Welt i Eisenach.