TOURINGMÅL SEVÄRDA SAMLINGAR en cylinder framåt o
ch en bakåt. 1922 förvärvades hela BMW av finansmannen Camillo Castiglione, som gått in som finansiär och delägare redan på Rapp-tiden. Nu började saker hända - man började tillverka buss- och lastbilsmotorer, och 1923 presenterade BMW sin första egna motorcykel - R32, som mer eller mindre var ett plagiat av en brittisk Douglas. Mot slutet av 20-talet ville BMW utöka sin produktion, och Castiglione var drivande i projektet att ta upp biltillverkning. Det resulterade i, att BMW köpte DIXI-Werke i Eisenach i november 1928. Succén 3/15 fick då BMW-logga och blev BMW:s första bilmodell, BMW 3/15 som alltså egentligen var en Austin 7. Man utvecklade snabbt nya bilmodeller, som t ex 3/20 följda av legendariska vagnar som 321, 326, 327 och 328. Man förlade även mycket av motorcykelproduktionen till Eisenach och fabriken byggdes ut när bilproduktionen tog fart. MC-modeller som R37, R2, R12 och R17 började byggas i stort antal. Vid utbrottet av andra världskriget 1939, hade Tyskland sedan en tid trotsat förbudet att producera krigsmateriel. Fabriken i Eisenach ställdes snabbt om till produktion av militära flygmotorer, men framför allt till produktion av “krigsmotorcykeln” R75 - en sidvagnsmaskin. Samma konstruktion byggdes även av Zündapp, som modell KS 750. Efter krigsslutet i maj 1945 beslöt segermakterna att dela upp Tyskland i fyra zoner. Eisenach hamnade i den Sovjetiska zonen, vilket naturligtvis blev ett bekymmer för BMW i München som blev av med “sin” fabrik. München hamnade ju i “väst”. Eisenach-fabriken var till 1/3 intakt, och den sovjetiska ockupationsmakten startade upp produktion av BMW-bilar och motorcyklar igen i november 1945. Förkrigsbilar som 321, 326 och 327 samt MC-modellen R35 tillverkades friskt och exporterades även till Sverige. 1951 hade BMW själva lyckats få igång produktionen av bilar och MC i München och det sågs inte med blida ögon att DDR “pirattillverkade” BMW-bilar och MC i Eisenach. Processer inleddes, och namnstriden slutade med att Eisenach-fabriken fick ge upp BMW-namnet och döptes om till Eisenacher Motoren-Werke, EMW, och färgerna i loggan ändrades från vit-blå till vit-röd. Man tillverkade fortsatt både bilar och MC, bland annat bilmodellerna 327 och 340 samt MC-modellen R35 men med den vit-röda EMW-loggan. Dessutom började man 1953 tillverka en enklare bil, nämligen en vidareutvecklad förkrigs-DKW F9, under namnet IFA/Wartburg F9. 1955 lade man ner all tillverkning av BMW-baserade bilkonstruktioner och gick över till produktion av den då nya Wartburg 311. Modellen hade trecylindrig tvåtaktsmotor på 900 kubik, vilket hängde kvar i efterföljarna 312 och 353 ända till 1988, då en 1,3-liters fyrtaktsmotor från VW började monteras! Tillverkningen av Wartburg-bilar fortsatte ända fram till april 1991, då den sista Wartburg av modell 1.3 lämnade bandet. Motorcykelsidan representerades av en konstruktion baserad på BMW R23, men vidareutvecklad och förbättrad - den kallades AWO Simson 425 (AWO = AvtoWelo, det Sovjet-företag som “ägde” alla bil/MC-fabriker i DDR) och tillverkades ända fram till 1962/63. I mars 1990 hade VW-koncernen köpt fabriken, och 5 oktober samma år monterades den första Opel Vectra 1.6 EMW-emblemet som användes från 1952. från ett så kallat. CKD-kit (Completey Knocked Down, alltså en komplett byggsats av alla delar/komponenter) skickat från Opel i Rüsselsheim. 1991 lades grunden till en ny fabrik utanför staden - den invigdes 1992 med produktion av Opel Astra. Numera byggs Opel-modellerna Corsa och Adam i den nya Eisenach-fabriken, medan det gamla Automobil-Werk Eisenach (AWE) till stora delar är rivet. Kvar finns byggnaden där muséet är inrymt samt en väldigt förfallen fabriksbyggnad intill - och så den pampiga “portalen” som utgjorde infart till området. Muséet är inte så stort, men har fantastiskt fina samlingar av i princip allt som producerats i Eisenach - allt från Wartburg från 1899, via DIXI, BMW, EMW och “sentida” AWO/Simson och Wartburg, samt förstås lite exempel på nutida Opel-produktion. Muséet är väl värt ett besök, kanske i kombination med ett besök i medeltidsborgen Wartburg som finns med på UNESCO:s världsarvslista. Muséet är öppet alla dagar utom måndagar. På hemvägen hade vi BMW RS500 sidvagnsracer, som Heinz Luthringshauser vann klassen med på Isle of Man 1974.