Byggaren 1
Byggbilsbilsnytt REDAKTÖR: CHRISTER ANDERSSON Fo
rd strävar mot fossilfria hantverkarbilar 2030 Ford uppger att samtliga av företagets nya personbilar i Europa kommer att vara helt elektriska eller laddhybrider mot mitten av 2026. Två tredjedelar av transportbilarna väntas vara detsamma till 2030. Ford hörde till de långsammaste i starten beträff ande elbilar, men nu är engagemanget desto större. Möjligen påhejade av sänkta koldioxidskrav till 95 gram per kilometer som EU nu kräver. Alternativet är dyra böter. Mycket dyra. Ford kommer att investera minst 22 miljarder dollar i elektrifi ering fram till 2025. Nära nog dubbelt så mycket som man tidigare meddelat. Fords personbilar i Europa kommer att vara antingen helt eldrivna eller laddhybrider mot mitten av 2026 och samtliga kommer att vara helelektriska under 2030. Beträff ande transportbilarna kommer de att vara antingen rena elbilar eller laddhybrider under 2024. Två tredjedelar av den lätta lastbilsförsäljningen skall vara antingen helt elektrisk eller bestå av laddhybrider under 2030. Det här sker i samverkan med Fords strategiska allians med VW och Fords turkiska fabrik Otosan. Sedan sex år är Ford bästsäljare av lätta lastbilar i Europa. Ford E-Transit är först ut av Fords helelektriska transportbilar. På marknaden i början av 2022. VW Buzz blir Volkswagens första självkörande fordon Volkswagen Transportbilar har fått klartecken att fortsätta utvecklingen av koncernens självkörande bilar och mobilitetstjänster. Utvecklingsarbetet gäller hela Volkswagen Group och helektriska transportbilen ID Buzz som kommer 2022 är tänkt att bli VW:s första självkörande bil. – I år kommer vi att utföra fältprov i Tyskland med ett självkörningssystem från Argo AI i en Buzz, säger Christian Senger, chef för självkörande bilar hos VW. Vi börjar med en smart upphämtande samåkningstjänst och kring 2025 skall man ha möjlighet att ta sig runt i självkörande fordon. Volkswagen Transportbilar och Ford Motor Company har i lika stora delar investerat i Argo AI, ett företag som är specialiserat på mjukvara för självkörande teknik. Investeringen ligger runt en miljard US dollar och VW har även inkorporerat sitt dotterbolag AID, Autonomus Intelligent Driving. Utöver detta gör VW miljardinvesteringar i ett projekt kallat Car Soft ware Organisation vilket oberoende utvecklar assistans- och självkörningssystem. VW Transportbilar står för utvecklingen av de bilar i vilka Argos självkörande system kommer att användas. Volkswagen Transportbilars elektriska ID Buzz är tänkt att bli VW:s första självkörande bil. 22 BYGGAREN3 2021 FOTO: FORD FOTO: VW