Byggaren 1
Habo Träfo tror på fortsatt Snicker möter i Habo
Träfo har idag 30 anställda medarbetare med en omsättning på 35 miljoner kronor. Företagets vinstutveckling har varit stabil, runt 5-6 procent på omsatt kapital. F 8 ör Martin Gustafsson var det ett starkt fritidsintresse som fi ck in honom i denna bransch där företagens gemensamma ledord verkar vara det wallenbergska ”att verka utan att synas”. Martin Gustafsson är egentligen utbildad naturgeograf vid Göteborgs universitet men har alltid haft ett starkt intresse för tillverkning och konstruktion. Det var detta intresse som fi ck in honom i denna för många okända bransch. Habo Träfo är specialiserat på tillverkning av utställningsmaterial. Företaget ligger i orten Habo utanför Jönköping. Habo Träfos produkter har hittills varit diskar, hyllsystem och exponeringsmöbler. Livsmedelsbranschen är stora beställare av de stora behållare i livsmedelshallarna som kallas för fruktbarer. Sveriges livsmedelsaff ärer, klädesaff ärer och mässarrangörer har länge utgjort stora beställare. I dessa pandemitider har orderstocken till landets livsmedelshallar växt påtagligt. Order från landets mässor, har uteblivit. Mässor och utställningar har ju ställts in under rådande pandemi. Livsmedelsbranschen Företaget kan därför sägas vara i väntans tider vad gäller utrustning till mässor. HaboTräfo har haft en betydande ökning av leveranserna till livsmedelsbranschen. Svenskt livsmedel har haft en stark tillväxt under 2020 – och det som en konsekvens av coronan. – Uteblivna beställningar från mässbranschen har kompenserats av fl er beställningar från Sveriges livsmedelsbutiker, säger Martin Gustafsson. Klädbranschen är en annan bransch med färre beställningar. I tidningarna har BYGGAREN3 2021