Studentmagasinet 1
S TUDENTMAGASINET JUNI-2021 VÄRLDENS FÖRSTA BOK O
M EXKLUSIVA GUMMISTÖVLAR SOMMAREN 2016 var första gången Premiär för världens första bok om exklusiva gummistövlar Det svenska vintageföretaget ACQUO of Sweden tillverkar och säljer världens mest exklusiva gummistövlar. Som en del av svensk industrihistoria sedan 70-talet har företagets grundare nu gett ut en påkostad bok som presenterar den handgjorda och 100 procent veganska stöveln som ett både lyxigt men även miljövänliga plagg som står pall i både tuffa tider och väder. Nu är den stora och omfattande boken ”Step into the world of ACQUO” med de unika gummistövlarna äntligen klar att levereras till gummistövel-entusiaster i hela världen. – Det känns helt fantastiskt att vi har rott det här projektet i land och att boken är publicerad och klar, säger Jessica Lingonstierna, VD och ägare 34 av bolaget. Vi har alla jobbat stenhårt med detta. Både jag, modellerna och fotograferna. Vi är alla nöjda över resultatet och jag känner mig så tacksam Jag har aldrig tidigare designat en bok så det var första gången för mig med layout och design till en hel bok. Enormt mycket jobb men roligt och jag har lärt mig massor på vägen. Hur är intresset för boken och har du fått några beställningar än? – Ja, faktiskt en hel del. Först ett antal förhandsbeställningar, men redan nu när den finns att köpa i webshoppen har nya beställningar också redan gått iväg till Sverige, Tyskland, USA, England, Frankrike, Schweiz och Nederländerna hittills. Vilka hoppas du nå som köper och läser boken? – Jag hoppas naturligtvis att våra befintliga kunder vill köpa boken och det märks ju redan att flera redan börjar göra. Sen vore det förstås fantastiskt roligt om boken sprids till nya människor som tidigare kanske inte visste vad ACQUO Boots var för något. Jessica firar att hennes verksamhet varit igång i fem år med bokutgivningen och såg inte Corona som ett hinder, utan ville i stället ge folk möjlighet att få arbeta med något roligt och kreativt. Jessicas övertygelse är att alla behöver tänka medvetet, hållbart och börja planera sin konsumtion. – Det handlar inte om att skära ned på stil, elegans och sättet vi uttrycker oss på, utan att skapa en livsstil och en garderob med omvärlden i åtanke. Jessica såg med oro på hur fotografer, modeller och även det egna bolaget påverkades av Covid. Därför tog hon tag i en dröm hon haft i flera år. Nämligen idé och koncept att skapa en riktigt spännande ”Coffee table book” med fokus på inspirerande fotografier.