DT 1
foto: Rudolf Jakkel – Det var såklart som det var
för många i branschen en ganska stark käftsmäll. Det var ett hårt slag. Men jag tyckte att vi reagerade väldigt snabbt. Det var nu flera nya initiativ föddes. Man började marknadsföra för take away och satte igång ett eget beställningssystem på hemsidan för att inte överbelasta restaurangerna. På helgerna började Dubbel Dubbel med Pop Up Take Away där de väljer ett område i Göteborg att köra ut förbeställd mat till. Sedan skapades även helglådor för de som vill laga sin egen Dubbel Dubbel- middag hemma. – Så vi har mycket grejer, det är såna saker som man filat på. Det har väl också kommit för att stanna för vår del. Vi kommer satsa väldigt mycket på take away-delen och Dubbel Dubbels hemmakit även efter pandemin. Över sommaren 2020 gick det väldigt bra för Dubbel Dubbel, det kändes lite som det brukade vara. Det var när de mer hårda restriktionerna kom den sista helgen i oktober som det blev ganska tomt på restaurangerna. Sedan dess har det varit mest fokus på take away och Pop Up-turnén. John Wigelius berättar att han nog skulle säga att 60% av det Dubbel Dubbel säljer idag är take away. Nu framöver satsas det mycket på uteserveringar, på hemmaplan på Surbrunnsgatan och Polhemsplatsen och på de nya restaurangerna. – Så det är hopp om bra sommarväder och lite vaccin. Det jobbas även för fullt med att utveckla Dubbel Dubbels lunchkoncept. Den nya idén är att restaurangen ska ha öppet hela tiden, dagarna och kvällarna ska flyta in i varandra. Wigelius berättar att man märker att folk har ett sug efter att gå ut och hitta på saker men att det självklart blir svårt med alla restriktioner. Han säger dock att han ändå känner sig mer positiv och kan blicka framåt nu. Att han läst artiklar om ställen där krogarna blomstrar, nattklubbarna öppnar upp och folk är ute igen. – Då blir man jäkligt glad. Det är ändå dit vi ska också. Det var sommaren 2019 som Dubbel Dubbel tog in nya delägare för att ta vidare idéen om en storsatsning. Wigelius berättar att tiden som gått sedan dess har gjort dem mer redo. Att pausen gett dem tid att jobba med Dubbel Dubbel och forma konceptet ännu bättre. – Det hade varit lite mer övermäktigt för ett år sedan. Nu har vi hunnit fila ännu mer på allt. Kompisgänget som startade Dubbel Dubbel för tio år sedan består av Erik Sundfeldt, Lars Olsson, John Wigelius och Emma Kolback. Det är köksmästare Emma Kolback som satt hela matkonceptet och det är hennes idéer kring maten som format Dubbel Dubbel. En personlig version av modern kinesisk kokkonst med influenser från bland annat Szechuan. – Vi alla tycker att det är skönt när det är casual och enkelt, vinflaskor på bordet och massa rätter man delar på. Dubbels koncept där, säger John Wigelius. Trodde ni att det skulle bli en sån här succé? Att ni skulle kunna göra en sån här stor satsning i framtiden? – Nej, vi hade inte ens planer på det när vi började med Dubbel Dubbel. När vi öppnade på Kastellgatan så gick den så bra, så när vi sprang på en lokal på Surbrunnsgatan så tänkte vi “fan, vi gör en Dubbel Dubbel till här då”. Sedan öppnade vi i Malmö efter det. Det var när vi sprang på en kompis där som älskar Dubbel Dubbel som sa “ska ni inte öppna i Malmö då?”. Jo det gör vi, sa vi. Så det har varit väldigt spontant. John Wigelius berättar att den storslagna visionen är att ta Dubbel Dubbel utomlands. Den största drömmen är att driva en dim sumrestaurang i Kina. – Men det där är storslagna visioner så nu får vi först och främst fokusera på Sverige. Just nu i alla fall. Men man måste få drömma lite också. djungeltrumman.se 39