Nöjesnytt Jönköping 1
MÅNADENS PROFIL ANETTE LINDBLAD Text: Staffan Hag
berg Foto: Anna Hållams För femhundra år sedan låg här en liten by utanför den lilla staden Jönköpings gräns. Sedan blev det en ståtlig Kungsgård sen blev det regemente eller rättare sagt två (både A6 och I 12 låg här). Men världen blev fredligare, åtminstone i Sverige och 1987 slogs portarna upp till A6 Center. Med ett rikt utbud av lockande affärer och ett perfekt läge bredvid E4:an blev det snabbt en framgång, ett kännemärke för staden som gjorde och fortfarande gör Jönköping till ett populärt resmål. Och att det ska fortsätta vara populärt det ska Anette Lindblad se till. Sedan bara någon månad är hon marknadsansvarig för det numer klassiska köpcentrat och ska se till att det fortsätter vara det självklara valet för både tillresande och de som bor i staden. En spännande utmaning – och hon som var på väg att flytta från staden. – Jag är ju urstockholmare, men valde att läsa på Handelshögskolan här för deras internationella inriktning. Så jag varvade tiden i Jönköping med studier i Kanada och Tyskland, och när studietiden närmade sig sitt slut var planen att flytta tillbaka till Stockholm. Väskorna packades men tjejkompisarna lockade med en sista utekväll på Huset – och då träffade hon sin blivande man. – Så det blev att packa upp väskorna och stanna kvar i staden, skrattar hon. Ett beslut hon inte ångrar: ”NU TYCKER JAG ATT JÖNKÖPING ÄR DEN PERFEKTA STADEN, DET ÄR VACKERT HÄR OCH DET ÄR NÄRATILL ALLT, VILKET GER EN LIVSKVALITET SOM INTE FINNS I STÖRRE STÄDER”. Jag tycker Jönköping har storstadens fördelar men inte nackdelarna med bilköer och långa avstånd. Så det blev jobb som affärsutvecklare och webbstrateg istället. Och familjeliv – tre barn och hus är numera viktiga bitar i livskvalitetspusslandet. – Det var när jag gick hemma med senaste barnet som jag fick tipset om jobbet som marknadsansvarig här på A6 Center och jag tvekade inte en sekund. Dels har jag alltid trivts med att vara på A6, jag har varit här mycket som kund och dels så gillar jag utmaningen att utveckla idéer som utvecklar affärer och som får människor att komma hit. Och som får dem att trivas och komma tillbaka. ”ETT KÖPCENTRUM MÅSTE HELA TIDEN UTVECKLAS OCH FÖLJA MED I KUNDERNAS BEHOV OCH ÖNSKNINGAR”. Vårt sätt att handla förändras – jag har ju arbetat inom webbvärlden och kan den branschen och jag ser hur den världen kan kombineras med den traditionella shoppingen. Det mänskliga mötet, kunskapen som finns och förmedlas i butikerna kommer alltid att vara viktiga så det gäller att hitta vägar där de två världarna kan mötas på ett sätt som är fruktbart för alla. För även om nätshoppingen ökar så visar 5 miljoner besökare årligen att A6 Center är viktigt för dagens människor: – Det är ett välskött köpcenter med ett fantastiskt utbud av affärer med både stora kända butikskedjor och små specialistbutiker, och det finns både sköna fik och bra restauranger här. Mitt arbete kommer att bestå i att samordna marknadsföringen av hela köpcentrat och se till att vi skapar event och händelser som lockar hit publik. Alla hjärtans dag är ett exempel på det – just nu arbetar Anette med att se till att hela köpcentret kommer att andas extra mycket kärlek denna dag. Och det kommer mera – men än så länge är hon lite hemlighetsfull: – Vi börjar ju en stor ombyggnad nu i Coop-delen och när den blir klar och alla bitar kommit på plats kommer A6 att vara ännu mer attraktivt. Men exakt hur det kommer att bli vill hon inte avslöja. Det är bättre vi ser själva.